شرکتهای نفتی بین المللی توجه ویژه به مسئولیت اجتماعی دارند

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: اعتبار شرکتهای بین المللی فعال در حوزه انرژی تنها به فعالیتهای عملیاتی و صنعتی مربوط نمی شود، بلکه بخشی از اعتبار خود را از طریق مسئولیتهای اجتماعی به دست می آورند.

به گزارش خبرنگار شانا، مرضیه شاهدایی ظهر امروز سه شنبه (28 اردیبهشت ماه) در همایش «مسئولیت اجتماعی شرکت؛ مسئولیت اجتماعی صنعت نفت» (CSR) اظهار کرد: از دیدگاه مرکز جهانی توسعه پایدار کسب و کار؛ مسئولیت اجتماعی شرکتها تعهد کسب و کار در توجه به توسعه اقتصادی پایدار، تعامل با کارکنان، خانواده، جامعه محلی و به طور کلی جامعه، برای بهبود کیفیت زندگی است.

وی افزود: در عرصه توسعه پایدار، دولت، شرکتها و شهروندان با اتکا به نگرش مسئولیت پذیری، پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی، تصمیمها و اقدامهای خود را در همه سطوح مد نظر قرار می دهند، مسئولیتهای اجتماعی از دیدگاه کمیسیون اروپا مفهومی است که در آن شرکتها مسائل اجتماعی و زیست محیطی را به صورت داوطلبانه در زمره فعالیتهای اقتصادی و ارتباطات با سهامدارات خود تعریف کرده اند.

شاهدایی گفت: نتایج حاصل از تعهد به مسئولیتهای اجتماعی شامل شهرت و مدیریت برند، مدیریت ریسک، دسترسی بهتر به منابع سرمایه، نوآوری و یادگیری  و رقابت و نفوذ در بازار است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ویژگی اساسی CSR را داوطلبانه بودن آن دانست و گفت: بسیاری از تعریفهای موجود از CSR ایران مفهوم را مرتبط با فعالیتهای دواطلبانه می انگارند که از فعالیتهای مقرر شده بر پایه قانون فراتر می روند، وانگهی از دیگر ویژگیهای CSR می توان به درونی سازی یا مدیریت عوامل بیرونی اشاره کرد.

وی با اشاره به فعالیتهای CSR برخی شرکتهای بزرگ دنیا همچون او ام وی اتریش، شرکت انگلیسی-هلندی شل، سابیک عربستان و توتال فرانسه اشاره کرد و گفت: شرکتهای بین المللی، اعتبار خود را تنها از طریق فعالیتهای صنعتی به دست نمی آورند، بلکه بخشی از اعتبار آنها به دلیل انجام فعالیتهای CRS است.

شاهدایی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به عنوان یک سازمان توسعه ای، با اتکا به بیش از نیم قرن تجربه کارآمد و بهره مندی از سرمایه های انسانی و فکری خود با رویکرد کاهش خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش به برنامه ریزی  کلان، تسهیل سرمایه گذاری، زمینه سازی و پشتیبانی صنعت پتروشیمی می پردازد، این شرکت بر آن است با صیانت از محیط زیست و منابع ملی، ارج نهادن به خلاقیت و نوآوری، توجه به مسئولیتهای اجتماعی، اخلاق حرفه ای و رعایت حقوق ذینفعان در رشد اقتصاد کشور و ارتقای کیقیت زندگی مردم نقشی کلیدی ایفا کند.

وی به وجود ساختار شورای راهبری مسئولیتهای اجتماعی در این شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به بالا بودن حجم درخواستهای مردمی در ماهشهر و عسلویه سعی کردیم بیشتر در حوزه CSR کار کنیم، از این رو شوراهای راهبردی شکل گرفت است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: از برنامه های راهبردی شوراهای راهبردی صنعت پتروشیمی در سال 95 می توان به تهیه نقشه راه مسئولیتهای اجتماعی صنعت پتروشیمی با الهام از ماموریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با اتکا به چشم انداز ایران در سال 1404 و نیز استقرار نظام ممیزی مسئولیتهای اجتماعی در صنعت پتروشیمی اشاره کرد.

وی افزود: از برنامه های جامع استقرار مسئولیتهای اجتماعی می توان به امضای قراردادهای همکاری با بنیاد توانمندی سازی منابع انسانی بع عنوان موسسه معتبر جهانی به منظور آموزش و تربیت ارزیاب و اجرای نظام ممیزی csr در سطح صنعت پتروشیمی و ارتباط با سازمان ملل و تهیه متن پیشنهادی همکاری با UNDP در زمینه مسئولیتهای اجتماعی اشاره کرد.

کد خبر 260985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =