لندن آماده کمک به رفع موانع بانکی در ارتباط با ایران است

معاون وزیر دارایی انگلیس با تاکید بر رفع موانع موجود در تعاملات بانکی با ایران، گفت: لندن آمادگی اجرای تعهدهای خود را در چارچوب برجام برای رفع این موانع دارد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، دامیان هیندز، معاون وزیر دارایی انگلیس امروز (پنجشنبه، 30 اردیبهشت ماه) در کنفرانس «اتصال دوباره ایران به جامعه مالی جهانی» با اشاره به برداشته شدن تحریمها و بارگشت ایران به مدار اقتصادی جهانی گفت که این مسئله همه را هیجان زده کرده است.

وی ایران را مهد تمدن و محل تلاقی تمدن غرب و شرق برشمرد و تصریح کرد انگلیس آمادگی دارد تا در جریان بازگشت ایران به اقتصاد جهانی به این کشور کمک کند و جزیی از این مسیر باشد.

هیندز با اشاره اجرایی شدن برجام یادآور شد که دولت انگلیس نماینده ویژه ای را در امور تجاری به تهران منصوب کرده، شماری از شخصیتهای اقتصادی و سیاسی اش را به ایران فرستاده و تلاش کرده است زمینه گسترش روابط تجاری با ایران را فراهم کند.

معاون وزیر دارایی انگلیس با بیان این که بذر گسترش روابط اقتصادی با ایران پاشیده شده است، تصریح کرد: راه بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی ساده نیست اما آنهایی که متعهد به این راه هستند از منافعش بهره مند خواهند شد.

وی درباره موانع ارتباط بانکی میان بانکهای ایرانی و بین المللی خاطر نشان ساخت که انگلیس آمادگی اجرای تعهدهای خود را در چارچوب برجام برای رفع این موانع دارد.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس نیز روز پنجشنبه هفته گذشته با تاکید بر رفع موانع موجود در تعاملات بانکی با ایران، بیان داشت: ما در تلاش هستیم که بین شکاف موجود پلی بزنیم ... تا به بانک های جهانی و اروپایی اجازه دهیم تا از صاحبان و کسب کار اروپایی برای از سر گیری تجارت عادی با طرفهای ایرانی و سرمایه گذاری در این کشور حمایت کنند.

هاموند همزمان با نشست جان کری وزیر خارجه آمریکا با مقامهای ارشد بانکهای انگلیسی و اروپایی در لندن عنوان کرد این به معنای غلبه بر واقعیتهایی است که بانک های اروپایی در عمل به آن روبرو هستند.

پیش از این مقامهای ایران با اشاره به اجرای کامل تعهدهای تهران در چارچوب برجام خواستار جدیت طرفهای مقابل در اجرای تعهدات مرتبط با برجام به ویژه در زمینه امور مالی و بانکی شده اند.

کنفرانس یک روزه «اتصال دوباره ایران به جامعه مالی جهانی» با همکاری موسسه «یورو مانی» (The Euromoney) و بانک مرکزی ایران با هدف بررسی گامهای لازم برای بازگشت و اتصال بانکهای ایرانی به جامعه اقتصاد بین المللی صورت می گیرد. 

به دنبال سخنران معاون وزیر دارایی انگلیس در کنفرانس «اتصال دوباره ایران به جامعه مالی جهانی» ولی الله، سیف رئیس کل بانک مرکزی و احمد عزیزی مشاور رئیس بانک مرکزی نیز سخنرانی داشتند. 

فرانسیسکو فینی، مسوول بخش سیاست تحریمهای اتحادیه اروپا از دیگر سخنرانان در این کنفرانس بین المللی است. 

مصطفی بهشتی‌روی، عضو هیات‌مدیره بانک پاسارگاد، حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شماری از مقامها و فعالان اقتصادی ایران و انگلیس، تحلیلگران و مشاوران اقتصادی نیز در این کنفرانس شرکت دارند. 

بانکداران بین المللی و سرمایه گذاران در این کنفرانس، این فرصت را خواهند داشت تا در یک فضای تعاملی به طور مستقیم با مقامات مالی و اقتصادی ایران مسائل خود را مطرح کنند.

بررسی چالشهای ایران برای دستیابی به جایگاه پیشین خود در بانکداری بین المللی و جامعه مالی جهانی پس از لغو تحریمها، همچنین بررسی فرصتهای موجود در بازار سرمایه از دیگر اهداف این کنفرانس عنوان شده است. 

کنفرانس «اتصال دوباره ایران به جامعه مالی جهانی» پیش از این قرار بود در روز هشتم مارس (18 اسفندماه ) در لندن برگزار شود که به دلیل آنچه مشکل صدور روادید برای برخی از شرکت کنندگان آن عنوان شد، به تعویق افتاد. 

«یورو مانی» در بیانیه ای آورده بود که ما زمان دیگری را تنظیم خواهیم کرد که در آن از مشارکت و حضور حداکثری هیئت ایرانی اطمینان حاصل کنیم. 

کد خبر 261169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =