۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
  • کد خبر: 261316
هند شریک نفتی مناسب ایران

تعاملات بین المللی امری مهم و تاثیرگذار است و با وجود محدویتهای موجود نمی توان آن را نادیده گرفت. فاکتور مهم در روابط خارجی توجه به این مسئله است که ببینیم به چه کشورهایی می توان اعتماد کرد، چه آن که هر کشوری منافع خود را دنبال می کند.

در این میان با توجه به اشتراکات میان ایران و هند، این کشور شریک مناسبی برای ایران است. به گونه ای که مردم هند نیز نگاه خوبی به ایران داشته و از ما به خوبی یاد می کنند. اشتراکاتی که با تحریم و دیگر محدودیتها از میان نمی رود. همین امر پایه مناسبی برای گسترش روابط دو کشور است.

نکته مهم در روابط دو کشور آن است که باید روابط فرهنگی و اقتصادی را به موازات هم گسترش دهیم و از سویی در امضای قراردادهای مختلف اقتصادی با این کشور ضمانتهای اجرایی را به شکلی محکم کنیم که مسایل گذشته تکرار نشود.

از جمله روابط اقتصادی ایران و هند خرید نفت خام ایران از سوی هند است که با توجه به نزدیکی دو کشور و همچنین نوع پالایشگاههای آنها اقدامی مناسب است؛ اما در این زمینه باید از نظر قراردادی اطمینان هایی داشته باشیم که پول نفت فروخته شده به طور کامل و مناسب و نه به صورت قطره چکانی واریز شود.

معتقدم باید تکلیف بدهی گذشته به صورت سریع و کامل مشخص شود و این که تنها بخشی از آن واریز شود را مورد انتقاد می دانم.

از دیگر زمینه های روابط اقتصادی ایران و هند در سفر نخست وزیر این کشور به ایران، سرمایه گذاری در بندر چابهار است که این امر منافع مناسبی برای دو کشور به همراه خواهد داشت و به واسطه آن می توان با پاکستان و افغانستان هم خطوطی را داشت و صادرات و واردات کشور را توسعه داد.

براین اساس، کشور هند را شریک مناسب تری برای ایران در مقایسه با دیگر همسایگان می دانم و چشم انداز روابط دو کشور را مناسب ارزیابی می کنم. شریکی که حتی از کشورهای اروپایی هم بهتر خواهد بود.

 


سید مجید مفیدی شمیرانی
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت


کد خبر 261316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =