۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
  • کد خبر: 261343
تلاش دولت برای عبور از فراز و نشیبهای پسابرجام

برخی در این روزها شکوه دارند که چرا باوجود اجرای برجام، تحریمهای ایران برداشته نشده و هنوز سیستم بانکی برای نقل و انتقالات بین المللی با مشکل روبروست. چرا کارخانه ها دوباره فعال نشده اند و چرا وضع درآمدی مردم بهبود پیدا نمی کند.

به این گروه از منتقدان باید گفت؛ همانطور که سلسله مراتب وضع یک تحریم و صدور قطعنامه شامل فرآیندهای طولانی و پیچیدگیهای حقوقی است، سازوکار بازگشت به شرایط پیش از تحریم هم با چنین دشواریهایی همراه بوده و نیازمند زمان است.

درواقع تحریمها را نمی توان مانند یک خودرو در نظر گرفت که هر وقت اراده کنی روشن و هر وقت خواستی آن را خاموش کنی.

تحریمهای ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به مرور علیه ایران وضع شده است و در 37 سال گذشته شاهد بسیاری از قطعنامه ها و سدهایی هستیم که از سال 2011 به اوج خود رسید.

از این سال به بعد، صادرات نفت ایران هم تحریم شد و در ادامه، شاهد تحریم پتروشیمی، طلا، بیمه، کشتیرانی .. و در پایان قطع سوییفت بودیم که ضربه نهایی را به اقتصاد ما زد.

اکنون دولت تدبیر و امید در  مدت کوتاهی که روی کار آمده توانسته است در گام نخست همه تحریمهای اقتصادی و قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران را لغو کند. حضور گسترده مقامها و سرمایه گذاران و صنایع کشورهایی از اروپا و آسیا و آفریقا و آمریکا به ایران را شاهد هستیم و به یقین هیچ کدام از اینها از روی بیکاری و برای تفریح به ایران نیامده اند.

در این زمان اندک وزارت نفت توانست صادرات نفت کشور را به 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد و با دو برابر شدن صادرات نفت، ایران به عنوان قدرتی نفتی دوباره در بازارهای بین المللی عرض اندام می کند.

نرخ تورم 45 تا 50 درصدی دولت نهم و دهم در دولت تدبیر و امید به کمتر از 10 درصد رسید و رشد اقتصادی منفی 2.5 درصدی متوقف شد و امیدهای زیادی برای افزایش رشد اقتصادی کشور به 7 درصد در سال 1395 وجود دارد.

مردم دیگر شبها که می خوابند و بیدار می شوند، با قیمتهای جدید و عجیب و غریب کالا و خدمات و قیمت مسکن روبرو نمی شوند و نرخ ارز به یکباره از 1100 تومان به 4000 تومان جهش نمی کند.

البته مشکلات زیادی هنوز گریبانگیر اقتصاد ایران است و دست از سر آن بر نمی دارد. مشکلاتی مثل انحصار در واردات کالای بنجل از بازارچین و هند، بالا بودن نرخ بهره با این که بهره در اقتصاد اسلامی دارای معنا نیست، بنگاهداری بانکهای کشور و دخالت در نظام اقتصادی که منجر به آشفتگی شدید بازار شده است، فساد و پولشویی که همچنان پابرجاست و... اما مسئولان به شدت در حال مسدود کردن راههای فرار و بازگرداندن حقوق از دست رفته ملت هستند.

در این شرائط البته مانع تراشی های برخی مقامهای خارجی و برخی عوامل داخلی که از برچیده شدن تحریمها زیان دیده اند نیز بی تاثیر نیست اما چه می شود کرد. راهی را که در سالهای گذشته به اشتباه طی شده است باید هر طور شد هموار کرد.

برای چالشهای بزرگ اجتماعی و جمعیتی که سر منشا بسیاری از معضلات اجتماعی حال حاضر و آینده است باید چاره ای اندیشید. 

ملت باید کمی صبر پیشه کند و به روحانی وقت بدهد تا خاکریزهای اقتصادی را که در طی سالهای گذشته پشت خودمان ایجاد کرده ایم صاف کند.

متاسفانه ما در جبهه اقتصادی بر عکس رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی عمل کرده ایم. گویا برخی هنوز نمی دانند که رزمندگان اسلام خاکریز را جلو خود ایجاد می کردند نه پشت سر!

خاکریزهایی مثل خاوری و خندقهایی مثل بابک زنجانی که با کمک دکلهای نفتی و سیستم بیمار بانکی و دیپلماسی دشمن آفرین در روابط بین الملل کنده شد و به حال و روز اقتصاد ایران آن کرد که امروز همگان را به حیرت واداشته است.

کد خبر 261343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =