12 انبار نفت در مرحله طراحی و نصب تجهیزات بازیافت بخارات بنزین قرار دارد

مجری طرح کهاب خبرداد: امسال 12 انبار نفت شهرهای بزرگ در مرحله طراحی و نصب تجهیزات بازیافت بخارات بنزین (VRU) قرار دارند.

فرهاد عبدالله پور در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که اجرای این طرح از سال 1387 آغاز شده است، گفت: طرح ملی کهاب دارای مصوبه هیئت دولت است و محدوده فعالیت آن شامل تجهیز 80 انبار نفت، 10 هزار نفتکش و  3400 جایگاه است.

وی، هدف اصلی اجرای این طرح را کاهش خطرات زیست‌محیطی ناشی از انتشار بخار بنزین بیان کرد و اظهار کرد: تجهیزات طرح کهاب به صورت آزمایشی در انبار نفت تهران شمال غرب (به روش تبریدی) در انبار نفت کرج (به روش غشایی) در انبار نفت بندرعباس (به روش جذبی) نصب شد.

عبدالله پور ادامه داد: با توجه به شرائط آب و هوایی کشور و مطالعات صورت گرفته درباره روش جذبی، در جذب بخارات بنزین انبارهای نفت روشی منطقی با توجه به راندمان مناسب و امکان تعمیرات و نگهداشت در داخل کشور شناخته شده و گزینه بهتر برای اجرا در کل انبارهای نفت کشور انتخاب شده است.

وی، با بیان این که مجهز کردن انبارهای نفت از سال 93 وارد فاز عملیاتی شد، اظهار کرد: در ابتدا هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، مشهد، اراک، اهواز، شیراز ، کرج و تهران انتخاب شدند تا نسبت به طراحی و نصب تجهیزات بازیافت بخار بنزین در آنها اقدام شود.

مجری طرح کهاب اعلام کرد: با نتایج به دست آمده و با توجه به تاثیر اجرای طرح بر کاهش آلودگی محیط زیست، امسال در چهار انبار در کلانشهرهای مشهد، تبریز، اهواز و اراک نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام شده است. همچنین، در 2 انبار نفت ری و شمال شرق تهران اجرای سیستم (VRU)  در مرحله پیمان‌سپاری و انتخاب پیمانکار است.

وی، با اعلام این خبر که نصب تجهیزات بازیافت بخار بنزین (VRU)به روش جذبی در انبار نفت اصفهان امسال به پایان رسید، گفت: این طرح از سوی شرکتهای داخلی با موفقیت انجام شد و تا ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

عبدالله پور ادامه داد: در حال حاضر انبار نفت ری و شمال شرق تهران در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار دارد.

وی اعلام کرد: در راستای این طرح، نصب تجهیزات بازیافت بخار بنزین در انبارهای نفت شهرهای همدان، قزوین، رشت، ساری، یزد و کرمان هم در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارند.

 مجری طرح کهاب افزود: امسال 12 انبار نفت جدید در مرحله طراحی و نصب تجهیزات بازیافت بخارات قرار دارند که امیدواریم هر چه سریع تر با انتخاب پیمانکار این اقدامات اجرایی شود.

عبدالله پور در پایان تاکید کرد: هدرروی بنزین در اثر تبخیر در مراحل مختلف ذخیره‌سازی، انتقال و توزیع این فرآورده راهبردی، علاوه بر خسارتهای هنگفت مالی ، دارای اثرات مخرب زیست‌محیطی است. طرح ملی کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) از جمله طرحهای در دست اجرای شرکت ملی پالایش و پخش و فرآورده های نفتی ایران است که هدف آن مقابله با آثار مخرب زیست‌محیطی و صرفه‌جویی ناشی از بازگشت دوباره بخار بنزین هدر رفته، به چرخه مصرف است.

کد خبر 261372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =