ارائه تخفیف ویژه برای کالاهای عبوری از دالان بین المللی چابهار

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای درباره موافقتنامه ایران، هند و افغانستان برای ایجاد دالان حمل و نقل بین المللی چابهار گفت: مقرر شده است برای کالاهای عبوری در این مسیر تخفیفهای ویژه‌ای قائل شویم.

به گزارش ایرنا، موافقتنامه راهبردی تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار عصر امروز (سوم خردادماه) با حضور سران سه کشور در تهران امضا شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای گفت: سازمان بنادر برای کالاهای ترانزیتی بندری در مسیر کریدور چابهار تخفیف های بندری ارائه می کند و سازمان راهداری نیز به کامیون‌هایی که به مقصد افغانستان بار می برند تا 50 درصد میزان تن- کیلومتر را کاهش می‌دهد، بنابراین تسهیلات لازم دیده شده است تا حجم ترانزیت در این مسیر توسعه یابد.

محمدجواد عطرچیان پیش بینی کرد با توجه به تخفیفهای در نظر گرفته شده برای عبور کالاها از این دالان، حجم بار عبوری از این مسیر بسیار بیشتر از حجم کنونی شود. 

عطرچیان گفت: بسته به کالاهای ترانزیتی زمان سیر متفاوت خواهد بود اما چنانچه تشریفات گمرکی بموقع و منظم انجام شود٬ زمان سیر در این مسیر کمتر از یک هفته خواهد بود.

به گفته وی، در این موافقتنامه چندوجهی از حمل و نقل دریایی٬ جاده‌ای و در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها از حمل و نقل ریلی استفاده می‌شود.

این مسئول اعلام کرد: با امضای موافقتنامه طرف هندی کالاهای تجاری خود را از طریق بندر چابهار٬ مرزهای میلک٬ ماهیرود و دوغارون ترانزیت می‌کند و این موافقتنامه موجب توسعه تجارت بین سه کشور و عمران و آبادانی استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار و استان‌های مرزی با افغانستان می شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای گفت: کامیون‌های کشور افغانستان نیز می‌توانند بارهای ترانزیتی را از بندر چابهار در این مسیر کریدوری حمل و به کشور خود سیر کنند و در توسعه این مسیر ترانزیتی سهم داشته باشند.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: این موافقتنامه مهم‌ترین موافقتنامه بین‌المللی ترانزیتی منطقه به شمار می رود و دسترسی هند به افغانستان و ماورای افغانستان را تسهیل می کند.

به گفته وی، موافقتنامه چابهار پس از 2 نشست کارشناسی در تهران و هند با حضور طرفهای ایرانی٬ افغان و هندی به جمع بندی رسید و امروز از سوی سران ایران، افغانستان و هند امضا شد.
کد خبر 261397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =