اوپک برای نشست بدون نتیجه دیگری آماده می شود

اوپک در حالی برای برگزاری نشست آینده خود در ماه ژوئن آماده می شود که توافقی درباره میزان تولید نفت وجود ندارد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از ناکامی در دستیابی به توافقی در باره ثابت نگهداشتن میزان عرضه نفت در ماه گذشته میلادی (آوریل) در دوحه، در حالی برای برگزاری نشست دیگری آماده می شود که توافقی در باره میزان تولید نفت وجود ندارد.

تقریبا تمامی 27 شرک کتنده در نظر سنجی بلومبرگ اعلام کردند با توجه به پایبندی این سازمان به راهبرد عربستان سعودی برای بیرون راندن رقیبان از عرصه تولید نفت، از جمله تولید کنندگان نفت شیل (ماسه ای آمریکا)، 13 کشور عضو این سازمان در نشست 2 ژوئن (13 خرداد)، هدفی برای تولید تعیین نخواهند کرد.

نشست ماه گذشته (آوریل) دوحه برای محدودکردن سطح تولید با حضور تولید کنندگان غیرعضو اوپک مانند روسیه در پی پافشاری مقام های عربستان بر اینکه ایران نیز باید این محدودیت را بپذیرد، شکست خورد.

بهای نفت در ژانویه با توجه به کاهش عرضه به علت پایین بودن بهای آن، با حدود 80 درصد افزایش در بازار لندن به 49 دلار و 35 سنت برای هربشکه رسید.

براساس ارزیابی آژانس بین المللی انرژی و بانک گلدمن ساکس، مازاد عرضه نفت خام در حال از بین رفتن است.

نشست دسامبر (2015) وزیران نفت کشورهای عضو اوپک، بدون دستیابی به توافقی در باره تعیین سقف تولید پایان یافت، زیرا این گروه هدف 30 میلیون بشکه در روز را که از اواخر 2011 تعیین کرده بود و بیشتر نادیده گرفته می شد، کنار گذاشت.

به گفته اوگن وینبرگ رییس بخش پژوهش کالاها در کامرزبانک فرانکفورت آلمان، سیاست کنونی این گروه که به اعضا اجازه تولید به هر میزانی که بخواهند را بدون الزام به هماهنگی می دهد، هدف اساسی این سازمان را زیر سؤال قرار می دهد.

وی افزود: اکنون این پرسش مطرح است که آیا اوپک مرده است یا در حال احتضار قرار دارد.

کد خبر 261410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =