سایه سنگین افت قیمت نفت خام بر سرمایه گذاری در صنعت نفت

درسالهای 2016 تا 2018 سالانه 40 میلیارددلار در بخش اکتشاف سرمایه گذاری می شود که این رقم نصف سرمایه گذاری در سالهای 2013 تا 2014 است.

به گزارش خبرنگار شانا، عرضه نفت کشورهای غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال 2014 افزایش سه میلیون و 200 هزار بشکه ای را تجربه کرد.

تولید نفت کشوهای غیراوپک با وجود کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و کاهش سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت در سال 2015، یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش یافت. دلیل اصلی این افزایش تولید در سال 2015 بهره برداری از میدانهایی بود که سرمایه گذاری در آنها از سالهای پیش صورت گرفته بود.

عرضه نفت جهان پارسال با افزایش 2 میلیون و 700 هزار بشکه ای به 95 میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسید، در حالی که تقاضای نفت در این سال حدود 93 میلیون بشکه در روز بود که این موضوع سبب مازاد 2 میلیون و 100 هزار بشکه ای در بازار شد.

در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در ناحیه آمریکا، عرضه نفت ایالات متحده آمریکا در دوره مورد بررسی حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت که دلیل آن افزایش تولید از میدانهای نفت شیل بود.

تولید نفت کانادا روزانه حدود 100 هزار بشکه  افزایش، در حالی که تولید نفت مکزیک حدود 200 هزار بشکه در روز کاهش یافت؛ تولید نفت کشورهای عضو  او یی سی دی در قاره اروپا نیز حدود 140 هزار بشکه در روز افزایش یافت که بیشتر این افزایش در کشورهای نروژ و انگلیس رخ داده بود.

کشورهای غیر عضو او یی سی دی نیز سهم زیادی در افزایش تولید کشورهای غیراوپک داشتند، تولید نفت برزیل و چین پارسال به ترتیب حدود 200 هزار و 70 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

مازاد عرضه نفت سبب شد قیمت نفت در سال گذشته کاهش یابد و همین موضوع نیز حجم سرمایه گذاری را در بخش بالادستی صنعت نفت کاهش داد.

به گزارش مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، انتظار بر این است کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت درسال 2016 نیز ادامه یابد که این موضوع بر اکتشافهای جدید اثر منفی خواهد گذاشت.

در نتیجه این کاهش سرمایه گذاری میزان اکتشافهای جدید در سال گذشته میلادی به کمتر از سه میلیارد بشکه کاهش یافت که بسیار کمتر از سالهای گذشته است.

در سالهای تا 2018، انتظار می رود سالانه 40 میلیارد دلاردر بخش اکتشاف سرمایه گذاری شود که حدود نصف سرمایه گذاری در فاصله سالهای 2013 تا 2014است؛ پیش بینی می شود شرکتها به منظور حفظ سطح نقدینگی خود به کاهش میزان سرمایه گذاری خود ادامه دهند.

انتظار می رود عرضه نفت کشورهای غیراوپک در سال 2016 حدود 740 هزار بشکه در روز کاهش یابد. افزون بر ایالات متحده امریکا، تولید نفت چین، مکزیک، انگلستان، قزاقستان و کلمبیا نیز کاهش خواهد یافت این در حالی است که تولید نفت کانادا، برزیل، روسیه و مالزی افزایش خواهد یافت.

کد خبر 261411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =