امکانسنجی ارتقای مطالعات مدلسازی ژئومکانیکی میدانهای هیدروکربوری ایران

مدل ژئومکانیکی، پایه و اساس دیگر مطالعات ژئومکانیکی بویژه موضوع پایداری چاه است که با داشتن آن می توان پنجره ایمن وزن گل را برای حفاری تخمین زده و در زمان و هزینه برای حفاری و بهره برداری صرفه جویی کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، کاربرد مکانیک سنگ از دهه های پیش در بخشهای مختلف صنعت نفت دنیا مطرح بوده و پروژه های زیادی در ارتباط با آن تعریف شده است، اما این مطالعات در ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته و اطلاعات ناچیزی در مورد خواص ژئومکانیکی میدانهای هیدروکربوری ایران موجود است. 

از سوی دیگر، مباحث مربوط به مکانیک سنگ در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، عمان، امارات و ... بیشتر مورد توجه بوده و مطالعات آنها نتایج خوبی در پیشرفت صنعت نفت این کشورها داشته است. 

به گزارش اکتشاف و تولید نفت وگاز، شهرزاد سیدسجادی و مسعود نعمت الهی از شرکتهای نفت وگاز اروندان و پالایش نفت آبادان در مقاله خود به امکانسنجی استفاده از مطالعات ژئومکانیکی انجام گرفته در مخازن کشورهای حوزه خلیج فارس برای ارتقای مطالعات مدلسازی ژئومکانیکی میدانهای هیدروکربنی ایران پرداخته اند.

در این مقاله تصریح شده است: مدل ژئومکانیکی، پایه و اساس دیگر مطالعات ژئومکانیکی بویژه موضوع پایداری چاه است. با داشتن مدل ژئومکانیکی در چاههای ایران، می توان پنجره ایمن وزن گل برای حفاری را تخمین زد و از صرف زمان و هزینه برای حفاری و بهره برداری جلوگیری کرد. 

به همین دلیل، ساخت مدل ژئومکانیکی باید به عنوان یک اولویت در برنامه بخشهای مختلف صنایع بالادستی نفت قرار گیرد. در مراحل بعدی نیز می توان با استفاده از چنین مدلهایی، مطالعات پایداری چاه، شکست هیدرولیکی، مدیریت تولید ماسه و ... را برای مخازن متعدد نفتی و گازی موجود در ایران گسترش داد.

از آنجا که شرائط زمین شناسی و حوزه های نفتی موجود در میدانهای ایران شباهت زیادی با کشورهای حوزه خلیج فارس دارند، تا حدودی می توان از نتایج تحقیقات و روابط تجربی ژئومکانیکی موجود در میدانهای این کشورها برای بهبود مطالعات مدلسازی ژئومکانیکی میدانهای ایران و گسترش بانک اطلاعاتی مربوط به آن استفاده کرد. 

در این مقاله، نزدیکی خصوصیات زمین شناسی و تکتونیکی میدانهای هیدروکربنی کشورهای حوزه خلیج فارس و میدانهای جنوب غرب ایران، روشهای تخمین اجزای مدل ژئومکانیکی در کشورهای حوزه خلیج فارس و مطالعات موردی، بررسی می شود. 

در انتها نویسندگان معتقدند: برای میدانهای هیدروکربنی ایران، روابط تجربی به دست آمده در کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به شباهتهای زمین شناسی و تکتونیکی، بهترین گزینه برای جبران کمبود اطلاعات مکانیک سنگ محسوب می شوند. با استفاده از اطلاعات موجود در کتابها و مقالات می توان روابط تجربی مناسبی برای تخمین مدلهای الاستیسیته استاتیک و پارامترهای مقاومتی سنگ در سازندهای مشابه در ایران به دست آورد. 

با مطالعه و گردآوری اطلاعات موجود در مقالات ژئومکانیکی مربوط به میدانهای هیدروکربنی کشورهای حوزه خلیج فارس، استفاده از داده های سازندی عراق (برای به دست آوردن روابط تجربی به منظور تخمین مدول یانگ استاتیک و مقاومت فشاری تک محوره) بهترین تطابق را با شرائط مخزن بنگستان در میدان کوپال ایجاد می کند.

کد خبر 261417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =