موسسات اقتصادی با توجه به رشد تقاضا به ویژه تقاضای بنزین، اختلالات عرضه و کاهش تولیدات شیل چشم‌انداز رشد نفت در میان مدت را ارائه داده‌اند.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار نفت

کاهش اختلالات عرضه
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 47 دلار معامله شد. کاهش نگرانی‌ها نسبت به اختلالات سمت عرضه روز گذشته عامل فشار بر نفت شد؛ کم شدن شدت نگرانی‌ها به اختلالات عرضه کانادا (به دلیل کاهش آتش‌سوزی‌ها) پس از بیش از 2 هفته و نشانه‌های بازگشت عرضه لیبی در روزهای اخیر تقویت شده است اما افت اندک شاخص دلار از نفت حمایت کرد. همچنان اختلالات سمت عرضه از سوی نیجریه و ونزوئلا تداوم دارد. موسسات اقتصادی با توجه به رشد تقاضا به ویژه تقاضای بنزین، اختلالات عرضه و کاهش تولیدات شیل چشم‌انداز رشد نفت در میان مدت را ارائه داده‌اند اما حجم بالای ذخایر نفت و چشم‌انداز رشد شاخص دلار فشار را بر نفت در بلندمدت حفظ کرده است. همچنین چشم‌انداز رشد عرضه توسط اوپک وجود دارد، نشست این گروه در 2 ژوئن تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.
بازار سهام
نشانه‌های خوش‌بینی در بورس
دیروز شاخص کل بورس با رشد 166 واحدی (2/ 0 درصدی) همراه شد. با وجود تداوم شرایط انتظاری، روز گذشته نشانه‌های خوش‌بینی به بازار قابل لمس بود. با وجود خروج نقدینگی حدود 80 میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقیقی در اردیبهشت، طی روزهای اخیر تغییر روند مالکیت از حقوقی به حقیقی‌ها رقم خورد. با این حال، تداوم تردیدها به چشم‌انداز عوامل بنیادین، حرکت بازار را بر مبنای اخبار رقم زده است؛ این عامل در کنار تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت، نوسانات قیمتی سهام را تشدید کرده است. روز گذشته اقبال خریداران در گروه‌های بانکی و خودرویی تاثیر مثبتی بر رشد شاخص داشت. با وجود فضای مثبت با اخبار مربوط به برخی نمادهای خودرویی، همچنان بازگشایی بزرگ‌ترین نماد این گروه «خساپا» می‌تواند بر روند حرکت آن تاثیر بگذارد. در گروه بانکی نیز به نتیجه رسیدن رایزنی‌های بین‌المللی می‌تواند تمایل معامله‌گران به این گروه را به همراه داشته باشد.
بازار ارز
رشد ارز با سیگنال جهانی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 3455 تومان معامله شد. در روزهای اخیر شاهد رشد ارزش دلار در بازار جهانی بودیم. به نظر می‌رسد انعکاس این موضوع در بازار داخل به رشد دلار کمک کرده است. بر این اساس، رشد ارزش درهم در امارات (با توجه به نرخ برابری ثابت با دلار) و دیگر ارزهای کشورهای همسایه نرخ دلار را با خود همراه ساخت. در نتیجه، نرخ دلار که برای 8 روز متوالی در کف حمایتی 3440 تومان قرار داشت، با افزایش تقاضا مسیر صعودی را در پیش گرفت. در این میان، با وجود فشارهای مقطعی بر نرخ دلار در هفته‌های اخیر حمایت عوامل بنیادی مانع از افت دلار شد. شناسایی کف قیمتی در بازار ارز در کنار حمایت رشد ارزش دلار در بازار جهانی نیز به رشد دلار کمک کرده است.
بازار سکه
حمایت دلار از سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی مواجه شد. در حالی که قیمت اونس طلا افت اندکی را تجربه کرد (عامل فشار بر سکه)، اما رشد نرخ دلار و ورود به کانال 3450 تومانی به رشد قیمت سکه کمک کرد. به نظر می‌رسد سکه نسبت به افت هرچند اندک اونس کم واکنش بوده است. این موضوع موجب افت اندک (2 هزار تومانی) حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شد. با وجود نزول قیمت اونس در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد فعالان سکه نسبت به پایداری اونس در سطح کنونی و توقف در مسیر نزولی خوش‌بین هستند. با وجود انتظار برای حمایت تقاضای فصلی از سکه در هفته‌های اخیر قیمت بازاری آن در سطوح کمتری از ارزش ذاتی قرار داشت، امری که با نزدیک شدن به ماه رمضان و احتمال کاهش حجم معاملات می‌تواند ادامه یابد.
بازار طلای جهانی
اثر احتمال افزایش نرخ بهره بر طلا
دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1249 دلار معامله ‌شد. تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در کوتاه‌مدت اونس را نزدیک به کمترین سطح در 3 هفته اخیر قرار داده است. با این وجود، روز گذشته افت اندک شاخص دلار به دلیل رشد ین (با رسیدن تراز تجاری ژاپن به بیشترین سطح در 6 سال) مانع از افت شدید اونس شد. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا و صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو و اظهارات نمایندگان این نهاد چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت را تقویت کرده است. همچنان اظهارات رئیس فدرال رزرو و آمارهای اقتصادی از جمله شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و خدمات، آمارهای مسکن، تراز تجاری و سفارش کالاهای بادوام آمریکا می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه دهد. همچنین ضعف تقاضای فصلی طلا در آسیا نیز خوش‌بینی‌ها به حمایت تقاضای فیزیکی از اونس را تضعیف کرده است.
 
کد خبر 261427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =