موانع پیش روی ساخت خط لوله گازی تاپی تبیین شد

بیشترین ذخایر انرژی دنیا در مثلث راهبردی خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز قرار دارد.

افزایش تقاضای جهانی گاز منجر به توجه کشورهای صنعتی غربی به این دو منطقه شد و زمینه را برای این مهم فراهم کرد تا این کشورها تلاش کنند تا افزون بر کنترل ذخایر گاز این مناطق، به دنبال مسیرهای امنی برای انتقال انرژی به کشورهای خود باشند.

در کنار کشورهای صنعتی غرب، رشد مصرف گاز در آسیا در دهه گذشته موضوع تامین این ماده و امنیت آن را برای کشورهای در حال توسعه این قاره نیز به یکی از مسائل مهم بدل کرده است.

هند از جمله کشورهای آسیایی است که در دهه اخیر مصرف گاز این کشور همراه با رشد اقتصادی و تغییر زندگی مردم با توجه به جمعیت عظیم آن، در حال افزایش است و از این رو مسئولان هندی در صددند تا به دلیل نزدیکی به آسیای مرکزی مسیرهایی برای دریافت گاز از این منطقه ایجاد کنند.

از سویی ترکمنستان از کشورهای حوزه خزر که منابع بالای انرژی دارند به دلیل نزدیکی به جنوب آسیا به یکی از گزینه های مهم تبدیل گاز هند بدل شده است.

مقاله «تاپی (خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) زمینه های ایجاد و موانع پیش رو» بدنبال پاسخ به این سوال است که دلایل و زمینه های طرح خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند و موانع پیش روی احداث آن کدامند. 

یافته ‌های این تحقیق نشان می دهد که عوامل متعددی از جمله نیاز رو به رشد هند و پاکستان به گاز در طرح این خط لوله نقش داشته و در عین حال به دلیل انتقال گاز از خاک افغانستان و پاکستان، موانع زیادی نیز از جمله مشکلات امنیتی در پاکستان و افغانستان و اختلافات بر سر قیمت گاز، در انتقال گاز ترکمنستان به هند وجود دارد که در صورت حل نشدن آنها در روند احداث خط لوله و انتقال گاز اختلال ایجاد خواهد شد.

کد خبر 261442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =