مدل جدید قراردادهای نفتی، ابزارایران برای رسیدن به اهداف چشم انداز

بخشهای مهمی از تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخشهای نفت و گاز وابسته به اجرایی شدن مدل جدید قراردادهای نفتی است و این مدل یکی از ابزارهای ایران برای رسیدن به سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404است.

سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در گفتگو با خبرنگار شانا درخصوص ادعاهایی دایر برمغایرت مدل جدید قراردادهای نفتی با اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: این مدل نه تنها درمغایرت با اهداف چشم انداز نیست بلکه تحقق بخش عمده ای از اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش نفت و گاز منوط به اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی ایران است.

وی با تاکید بر این که که افزایش ذخایرراهبردی نفت و گاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی و حفظ یا توسعه ظرفیتهای تولید نفت و گاز بویژه در میدانهای مشترک که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی آمده است منوط به اجرای این مدل است، تصریح کرد: افزایش تولید نفت و در پی آن تکمیل زنجیره ارزش علاوه بر قدرتمند شدن ایران در منطقه سبب ایجاد اشتغال و ثروت بیشتر برای کشور می شود.

حسینی دراین باره که  مدت زمان توافق برای استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی به درازا کشیده و به نوعی موافقان و مخالفان نتوانستند همدیگر را قانع کنند، افزود: ما تلاش کردیم ابهامهای منتقدان را اعم از دانشجویان، استادان، نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت و.... پاسخ دهیم؛ بیش از هشت ماه است که اعضای کمیته بازنگری قراردادهای نفتی به اندازه چندین کتاب توضیحات تکمیلی خود را در زمینه این مدل از قرارداد ارائه کرده اند.

به گفته وی، خوب است گروههای مختلف در زمینه مدل جدید قراردادهای نفتی قانع شوند اما باید توجه داشت که کار هم باید انجام شود.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این که تمام مسیرهای قانونی و کارشناسی از نظر تکامل در این مدل از قراردادهای نفتی طی شده است، تصریح کرد: بیش از 122 جلسه بزرگ و کوچک که کوچک آن بیش از سه ساعت بوده است در زمینه این مدل از قراردادها تشکیل شده که در دنیا بی سابقه است.

حسینی افزود: نگاهی که در مدل جدید قراردادهای نفتی مطرح است یک نگاه درازمدت و صیانتی به مخازن نفت و گاز است،چیزی که غیبت آن در بیع متقابل دیده شده است.

 

کد خبر 261452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =