توسعه صنایع آب و برق کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی است

وزیر نیرو با بیان این که نیمی ازارتباطات وزارت نیرو با خارجیها در پسابرجام، برای توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی صنایع آب و برق کشور است،گفت: توسعه این بخشها بدون سرمایه گذاری خارجی امکانپذیر نیست.

به گزارش شانا، وزیر نیرو، امروز (سه شنبه 4 خردادماه) در همایش حمایت از کار،سرمایه و دانش ایرانی در صنعت آب و برق با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: ایران در آستانه یک توسعه و تحول جدی قرار دارد که در چارچوب اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است و لوازمی نیاز دارد که باید به آنها توجه شود.

حمید چیتچیان با بیان این که ایران در 10 سال گذشته به طور میانگین 6 درصد افزایش مصرف برق داشته است، تصریح کرد: در صورتی که روند مصرف انرژی در یک دهه آینده نیز به همین صورت افزایش یابد، درسال 1404 باید به ظرفیت تولید 132 هزارمگاوات برق برسیم؛ به عبارتی، هر سال باید به طور میانگین 5850 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدارشود.

به گفته وی، در لایحه برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که 26 هزار و 500 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی به بهره برداری برسد و علاوه برآن در برنامه اقتصاد مقاومتی نیز ساخت 17 هزار مگاوات نیروگاه جدید، برنامه ریزی شده است که اجرای آن به 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وزیرنیرو افزود: شبکه انتقال و توزیع کشور نیازمند توسعه است و به این منظور 50 هزار میلیارد ریال در هرسال مورد نیاز است و برای توسعه شبکه های انتقال و فوق توزیع برق نیز  دست کم به سالانه یک میلیارد دلارسرمایه گذاری نیاز است.

چیتچیان تاکید کرد: ایران درهمایش بین المللی کاب 21 فرانسه متعهد به ساخت 7500 مگاوات نیروگاه تجدید شونده شده است که به دست کم 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی افزود:همه اینها درحالی است که در 10 سال گذشته مجوزساخت 5 هزارمگاوات نیروگاه جدید به بخش خصوصی داده شده اما تاکنون 700 مگاوات آن منجر به عقد قرارداد و فقط 70 مگاوات آن شامل 10 نیروگاه اجرایی و عملیاتی شده است.

وزیر نیرو مواردی را نظیر ارائه ندادن تسهیلات ازسوی بانکها، منابع محدود صندوق توسعه ملی واین که بخش خصوصی نیزدرتامین 15 درصد آورده نقدی خود دچارمشکل است، عمده دلایل تحقق نیافتن برنامه های بخش خصوصی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: سدهای متعددی در کشورساخته شده است، اما اعتبار کافی برای ساخت و تجهیز شبکه های مورد نیاز آنها وجود ندارد.

به گفته وزیر نیرو، ضریب پوشش فاضلاب درکشور فقط 42 درصد است و برای تکمیل خدمات رسانی به مردم در این عرصه نیازمند سرمایه گذاری هستیم.
چیتچیان گفت: در صورت تامین نشدن سرمایه گذاریهای پیش گفته ، ورود سرمایه ها و تسهیلات خارجی به کشور ضرورت دارد که باید با در نظر گرفتن فرصتها و تهدیدها باشد.

وی خواستار آن شد که بخش خصوصی با نگاه به داخل و تعهد به منافع ملی و استفاده از تجربیات و دانش خود ، به وزارت نیرو در تحقق سرمایه های مورد نیاز تا حد امکان یاری برساند و اعلام کند چگونه قراردادها منعقد بشود تا از مزیتهای آنها خوب استفاده شود.

چیتچیان با اشاره به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزود: طبیعی است این برنامه هم اینک با مشکلاتی دراجرا مواجه است و تلاش مسئولان وزارت امورخارجه و بانکها و بانک مرکزی بر حل مشکلات است تا بر سکون چندین ساله موجود در روابط خارجی کشور غلبه کنند.

وی ادامه داد: با این وجود در یک و نیم سال گذشته شاهد مراجعه مکرر خارجیها به کشور و انجام مذاکرات بوده ایم و درآینده نزدیک بسیاری ازآنها به مرحله اجرای قطعی خواهند رسید.
وزیر نیرو با بیان این که توسعه صنایع آب و برق بدون سرمایه‌گذاری خارجی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: بیش ازنیمی از ارتباطات وزارت نیرو با خارجیها در پسابرجام برای توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی صنایع آب و برق کشور است.

چیتچیان گفت:بیش از نیمی از تماسها و ارتباطات وزارت نیرو با دولتها و شرکتهای خارجی به منظور صادرات کالاها و تجهیزات ایرانی وخدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق و نه خرید کالاها و تجهیزات بوده است و این وزارتخانه تلاش می کند تا زمینه فعالیت هر چه بیشتر شرکتهای ایرانی را درخارج از کشور فراهم کند.

وی الجزایر، آفریقای جنوبی، تونس، غنا، عراق، سوریه، عمان، تاجیکستان، ارمنستان، همچنین افغانستان، ترکمنستان، نیکاراگوئه، اکوادور، سریلانکا، پاکستان، گرجستان، روسیه و اندونزی را کشورهایی خواند که در زمینه صدورخدمات و تجهیزات مختلف فنی و مهندسی با آنها مذاکره شده است.

به گفته چیچیان، درمورد کشور روسیه بحث واردات و استفاده از تواناییهای فنی و مهندسی آنها مدنظر است..

به گفته وی،جهان امروز با مسئله رکود اقتصادی مواجه است و براین اساس کشورهای مختلف رقابت سخت و دشواری را برای مهیا کردن بازار برای فعالیت خود آغاز کرده اند و کشورما با محدودیتهای منابع مالی و محدودیت فاینانس برای اجرای پروژه ها مواجه است که غلبه براین مشکل با حضور هرچه پررنگتر بخش خصوصی امکان پذیرخواهد بود.

چیتچیان یادآور شد: شرکتهای کارفرمایی و بهره برداری درصنایع آب و برق در کنار شرکتهای دولتی همانند برق منطقه ای ها و برخی نیروگاهها فعالیت دارند که حاکی از حضور پررنگ بخش خصوصی دراین صنعت است.

به گفته وزیر نیرو، هم اینک بیش از 50 درصد تولید برق کشوربه وسیله بخش خصوصی انجام می شود وافزون بر 50 شرکت بزرگ آب شیرین کن جنوب کشور تحت اداره و مدیریت بخش خصوصی است.

وی اظهار کرد: بیش از یکصد طرح آب و فاضلاب کشور بوسیله بخش خصوصی به بهره برداری رسیده و یا دردست اجراست که تعامل نزدیک و موثر این بخش را با بخش دولتی نشان می دهد.

کد خبر 261454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =