تصویب اساسنامه شرکت ملی نفت از دستاوردهای مهم مجلس نهم بود

رئیس مجلس گفت: قانون حمایت از صنعت برق کشور، قانون اساسنامه شرکت نفت و اساسنامه شرکت بورس، نمونه‌هایی از قوانین مصوب مجلس در حوزه اقتصادی و تولیدی کشور است که در مجلس نهم مصوب شد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی لاریجانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 4 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پایانی گفت: مطابق قانون اساسی فقط مجلس واضع قانون است. در دوره‌های قبل از انقلاب مجالس ظاهر دولتهای دیکتاتور را بزک می‌کردند و به قول حکیمی، بدترین ظلم، ظلم قانونی است. در مجالس پس از انقلاب نمایندگان در همه مسائل مهم کشور وقت گذاشته، مداخله کرده و تصمیم گرفته‌اند.

لاریجانی گفت: مجموعاً 697 طرح و لایحه مطرح شده که 69 درصد آن طرح و 31 درصد لایحه بوده است.

وی افزود: 20 درصد از کل طرحها و لوایح به صورت فوریتی ارائه شده که قدری از نظر اتقان در قانونگذاری تعداد آن زیاد است. از طرحهای ارائه شده حدود 18 درصد و از لوایح ارائه شده حدود 47 درصد به قانون بدل شده که نشان می‌دهد مجلس در مصوبه های خود بیشتر روی لوایح ارسالی دولت تاکید داشته است.

رئیس مجلس گفت: از نظر تنوع موضوعی 32 درصد از مصوبه ها مربوط به موافقتنامه‌ها و قوانین بین‌المللی در امور اقتصادی، فرهنگی و قضایی، 30 درصد از قوانین مربوط به امور اقتصادی در زمینه تولید کشاورزی، صنعت و مالیات، 11 درصد قوانین مربوط به امور اجتماعی، کمک به هلال‌احمر، کمیته امداد، بهزیستی و سازمانهای حمایتی است.

وی ادامه داد: 6.5 درصد از قوانین مربوط به امور قضایی، 5 درصد مربوط به امور آموزشی و فرهنگی،‌ 2.5 درصد مربوط به انتخابات و امور سیاسی کشور و 2 درصد مربوط به امور دفاعی و امنیتی و بقیه موارد در امور مدیریتی عمومی و شهرداریها و شوراها و... بوده که نشان می‌دهد ثقل کار مجلس بر امور اقتصادی و در مرحله بعد امور اجتماعی بوده است.

لاریجانی گفت: قانون نظام صنفی کشور، اصلاح قانون دریایی ایران، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قانون سازمان استاندارد، قوانین بودجه، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، قانون مواد دائمی برنامه که به تازگی تصویب شد و اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون حمایت از صنعت برق کشور، قانون اساسنامه شرکت نفت و اساسنامه شرکت بورس، نمونه‌هایی از قوانین مصوب مجلس در حوزه اقتصادی و تولیدی کشور است که در مجلس نهم مصوب شد.

کد خبر 261456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =