صدور مجوز 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه‌ گذاری در پسابرجام

سخنگوی دولت با اشاره به صدور مجوز 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه‌ گذاری برای 41 طرح در کشور در طول اجرای برجام، گفت: چنین سرمایه‌ گذاری مستقیمی در چند ماه اجرای برجام یک دستاورد است.

به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه، چهارم خردادماه) در جریان بازدید ازایسنا گفت: دولت با این جمعبندی که تحریمها سرعت حرکت کشور را به سوی اهداف چشم‌انداز 20 ‌ساله کند کرده است و مردم در این بین متضرر می‌شوند، با روشی کم هزینه اهداف و حقوق ملت ایران را تامین کرد و مذاکرات هسته‌ای آغاز شد.

وی افزود: در عرصه اقتصادی همه از تورم بالا و رشد اقتصادی پایین گله‌مند بودند و به نوعی این وضع را محصول یک مانع بزرگ اقتصادی یعنی تحریمها تحلیل می‌کردند.

نوبخت ادامه داد: دولت همان زمان اعلام کرد که می‌تواند با روشی کم‌هزینه حقوق ملی ایران را در دنیا به رسمیت بشناساند و اکنون باید دید دولت در این عرصه موفق بوده است یا خیر؟

سخنگوی دولت تصریح کرد: افکار عمومی شهادت می‌دهند که دولت با استفاده از همه تواناییهای دیپلماسی خارجی به این هدف رسید و ارکان نظام از جمله مجلس شورای اسلامی، ‌شورای عالی امنیت ملی و همچنین رهبر معظم انقلاب نتیجه این مذاکرات را پذیرفتند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عنوان کرد: ممکن است انتقاد شود که برجام دستاورد حداکثری نداشته و دولت هم هیچگاه ادعایی نکرده که یک بعد مطلق را به دست آورده، بلکه همیشه از واژه برد، برد استفاده کرده است، دولت با همه موانع توانست فرصت رشد اقتصادی را فراهم کند و در کنار این اقدامها فرصتهایی برای جمهوری اسلامی ایران پیش آمد.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهوری افغانستان و نخست وزیر هند در ایران، گفت: رئیس جمهوری کرواسی نیز هفته پیش در ایران بود که اینها فرصتهایی است که دولت برای رشد اقتصاد ملی و توسعه کشور فراهم کرده و این فعالیتها ثمربخش بوده است.

نوبخت افزود: پس از اجرایی شدن برجام بیش از 10 رئیس جمهوری،‌ 5 نخست‌ وزیر،‌ سه رئیس مجلس سنا و 20 وزیر امورخارجه به ایران آمده‌اند و این دیدارها نه برای تعارف، بلکه برای ایجاد زمینه رشد کشور انجام می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان این که در اقتصاد مقاومتی باید نگاه به بیرون داشته باشیم، عنوان کرد: در اقتصاد مقاومتی به موضوع بهبود روابط با همسایگان و استفاده از ظرفیتهای جهانی تاکید شده است.

وی با اشاره به صدور مجوز 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه‌ گذاری برای 41 طرح در کشور در طول اجرای برجام، تصریح کرد: چنین سرمایه‌ گذاری مستقیمی در چند ماه اجرای برجام یک دستاورد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این که کاهش نرخ تورم ادامه دارد و رشد اقتصادی هم مثبت شده است، افزود: تورم برای اردیبهشت‌ ماه منفی 0.4 درصد است، تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه 7.7 و در اردیبهشت‌ ماه 6.8 درصد بود و تورم سالانه در فروردین ماه 10.8 و در اردیبهشت ماه 10.2 درصد بوده است.

نوبخت با اشاره به اجرای بسته کوتاه مدت خروج از رکود که دستاورد آن رسیدن به رشد مثبت 2.2 دهم درصد بود، تصریح کرد: نمی‌گوییم این رشد بسیار مثبت است، اما این رقم نسبت به رشد منفی 6.8 درصد گام مثبتی است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: دولت برای دستیابی به رشد 8 درصدی که در برنامه ششم از آن یاد شده و رسیدن به رشد اقتصادی که امسال در قانون بودجه پیش‌بینی شده باید از فرصتهایی که در اقتصاد ایجاد شده است استفاده کند.

کد خبر 261464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =