صندوق توسعه حمل و نقل، گام مهم اجرای مدیریت نوین است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای تأسیس صندوق توسعه حمل ‌و نقل گفت: تاسیس این صندوق گام مهمی برای اجرای مدیریت نوین در توسعه حمل و نقل است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی در نشست مشترک مدیران کل راه و شهرسازی استانها و اعضای شورای معاونان وزارت راه و شهر سازی گفت: اصلی ترین بحث صندوق آن است که مفهوم مدیریت بازرگانی حمل و نقل را وارد عرصه مدیریت کشور می کند.

وی افزود: در نظام بازرگانی مفهوم قیمت تمام شده٬ قیمتگذاری٬ قیمت خدمات و غیره تغییر می‌کند. در این صورت است که زمینه برای ورود بخش خصوصی ایجاد می‌شود؛ از این رو  صندوق توسعه حمل و نقل یک گام بنیادین برای رفتن به سوی نظام مدیریت نوین حمل و نقل است.

آخوندی افزود: تا به امروز مدل مدیریت ٬هزینه‌ای بود که با درآمد و هزینه دولتی اداره می‌شد اما از این پس اگر بخواهیم راه‌ را توسعه دهیم، این راه خود یک مفهوم بازرگانی دارد؛ ریل و دریا نیز همین گونه هستند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پیش از هر چیز لازم است فهم درستی از مسائل و موقعیت ایران داشته باشیم،تصریح کرد: اگر این فهم وجود نداشته باشد ممکن است همه کار کنیم اما رضایتمندی در خود و جامعه ایجاد نشود.

آخوندی اظهار کرد: مجموعه سیاستگذاریهایی که بویژه در اواخر دهه ۸۰ تدوین شد، ما را دچار آشفتگی و سر درگمی بسیار جدی کرد؛ به طوری که ما جایگاه خودمان را در منطقه از دست دادیم.

وی با تاکید بر این که جهتگیریهای ما از اجرای پروژه مهمتر است، گفت: هدف از اجرای پروژه‌ها افزایش درآمدهای اقتصادی کشور و ارتقای سرانه اقتصادی و رفاه ملت ایران است.

آخوندی با بیان این که با گسترش روابط بین‌المللی مدلهای تامین مالی نیز تغییر می‌کند، افزود: حوزه حمل و نقل و حوزه سکونتگاههای شهری٬عدالت منطقه‌ای و جغرافیایی نشان می‌دهد ما نیاز به یک استراتژی بسیار روشن داریم که ایران را در جهان و در منطقه بازیابی موقعیتی کند و نگاهی از بیرون و درون به خودمان داشته باشد.

وی تصریح کرد: همه این مسائل در گرو نگاه استراتژیک است.چه بسا این کار نگاه ما را دستخوش تغییر کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره ایران با ۱+۵ ادامه داد: به یقین با به نتیجه رسیدن مذاکرات،خواهیم توانست هزینه های مبادله ای خود را با جهان کاهش دهیم ضمن آن که در بخشهای ماشین‌آلات٬کالا و ابزار به اصلی ترین دستاوردها دست یافته ایم.

آخوندی اظهار کرد: در این رویکرد چند تغییر نگاه بنیادین وجود دارد؛ نخستین تغییر رویکرد آن است که باید اتکای مستحکمی به توان ملی خود در داخل به ایران داشته باشیم و هیچوقت نباید تصور کنیم  ایران را قرار است کسان دیگری بسازند،

وی تاکید کرد: رویکرد دیگر آن است که همزمان باید نگاه استواری به برون داشت تا بدانیم موقعیت ما در جهان کجاست و چگونه روابط‌مان را با آن تنظیم کنیم و در عرصه‌های بین‌المللی مسئولیت بپذیریم.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر درباره ارتباطات حوزه ریلی با کشورهای همسایه اظهار کرد: هم اکنون ارتباط خوبی با کشور ترکمنستان داریم و با گسترش ارتباطات توانسته ایم راه‌اندازی قطار برنامه‌ای چین را به ایران فراهم کنیم.

آخوندی گفت: این امکان نیز وجود دارد که قطار تهران - مسکو راه‌اندازی شود  و با ساخت ۳۲ کیلومترخط آهن ارتباط ریلی ایران را با عراق برقرار کنیم.

کد خبر 261467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =