۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
  • کد خبر: 261473
ایران و هند روی ریل همکاری در چابهار

ایران و هند تفاهمنامه تامین مالی و اجرای پروژه خط ریلی چابهار- زاهدان را به طول ۶۱۰ کیلومتر امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره جزییات تفاهمنامه امضا شده با هیئت بلندپایه هندی، گفت: براساس این سند، طرف هندی موظف است ظرف مدت چهارماه، طرح تامین مالی مناسب پروژه را از منابع خود ارائه و به تصویب مراجع ذیصلاح از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی برساند.

علی نورزاد ادامه داد: درصورت تصویب طرح تامین مالی، مقرر شده است تا اسناد مهندسی مورد نیاز برای دریافت پیشنهاد فنی- مالی طرح از طرف هندی، ظرف سه تا چهارماه ارائه و به تصویب کارفرما برسد.

وی تصریح کرد: پیگیری قیمت قرارداد، ظرف دو ماه پس از ارائه اسناد مالی و تصویب آن بوسیله کارفرما بخش دیگر تفاهمنامه امضا شده میان هیئت هندی با طرف ایرانی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به فعال بودن پیمانکار ایرانی در پروژه گفت: هم اکنون پیمانکار ایرانی در پروژه فعالیت دارد اما به دلیل محدودیتهای بودجه، روند پیشرفت طرح کند است.

به گفته نورزاد،در این تفاهمنامه، همچنین مقرر شده است تا در صورتی که طرح تامین مالی طرف هندی مصوب شود، قرارداد پیمانکار ایرانی به عملیات زیرسازی محدود شود و طرف هندی موظف به تامین مالی طرح در حوزه زیر سازی و رو سازی، تامین کالا و اجرای عملیات خواهد بود.

وی با اشاره به نقش این خط آهن در اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه راه‌آهن اظهار کرد: این خط‌ آهن به طول ۶۱۰ کیلومتر موجب ایجاد مسیر جدید تمام ریلی در کریدور ترانزیت بین‌المللی شمال- جنوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرعت مناسب عملیات اجرایی حد فاصل چابهار- ایرانشهر، تامین مالی پروژه را ضروری خواند و افزود: در بخش جنوبی مطالعات مسیر، پلهای رودخانه‌ای به همراه تونلها به طور کامل انجام شده است.

وی اظهار کرد: عملیات مطالعات ایستگاهها،روسازی و نصب علائم ارتباطات نیز در دست اجراست.

نورزاد گفت: هم اکنون حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر، سابگرید شده و ۲۳۰ کیلومتر از مسیر نیز در دست اجراست.

طرح راه‌آهن چابهار- ایرانشهر- زاهدان از بارانداز شهید بهشتی چابهار شروع و پس از عبور از نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان منتهی می‌شود.

کد خبر 261473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =