توسعه همکاریهای ایران و آلمان در بخش انرژیهای تجدیدپذیر

رئیس اتاق بازرگانی تهران، سرمایه‌ گذاری مشترک در صنایع خودروسازی، فولاد، آب و فاضلاب، داروسازی، شیمیایی، صنایع انرژیهای تجدیدپذیر و گردشگری را از نقاط مشترک همکاریهای ایران و آلمان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، امروز (سه‌شنبه، چهارم خردادماه) در دیدار با گرلت دون، وزیر اقتصاد، انرژی و صنعت ایالت نوردراین وستفالن آلمان، با اشاره به این که پس از توافق هسته‌ای، چندین هیئت تجاری از ایالتهای مختلف آلمان برای انجام مذاکرات اقتصادی به ایران سفر کرده‌اند، گفت: ایران و آلمان از روابط دیرینه اقتصادی برخوردار هستند به طوری که طی سالهای 2002 تا 2006 میلادی، نزدیک به 32 درصد کل سرمایه‌ گذاری خارجی در ایران، توسط شرکتهای آلمانی صورت گرفت.

وی با بیان این که حجم مناسبات اقتصادی دو کشور در دوره پیش از تحریمها نزدیک به 5 میلیارد دلار بود که در دوران تحریم این میزان به نصف کاهش یافت، افزود: اقتصاد ایران پس از تحریم، حرکت خود را از دولتی بودن به سمت خصوصی شدن سرعت بخشیده و اکنون فرصت مناسبی است تا سرمایه‌ گذاریهای خارجی در کشور توسعه و گسترش یابد.

خوانساری یکی از چالشهای فعلی بنگاههای اقتصادی را در ایران، فقدان سرمایه برای انجام پروژه‌ ها عنوان کرد و گفت: شرکتهای آلمانی می‌توانند در زمینه تامین مالی پروژه‌ ها در ایران پیشقدم شوند به آن شرط که بانکهای آلمانی دست از محافظه‌ کاری برداشته و راه همکاری با ایران را هرچه سریعتر در پیش گیرند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، به آغاز همکاری بنگاههای اقتصادی دیگر کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کره و هند با ایران و امضای چندین توافقنامه همکاری اشاره کرد و افزود: شرکتهای آلمانی نیز باید با بنگاههای توانمند ایرانی مشارکت کنند.

وی، سرمایه‌ گذاری مشترک در صنایع خودروسازی، فولاد، آب و فاضلاب، داروسازی، شیمیایی، صنایع انرژیهای تجدیدپذیر و گردشگری را از نقاط مشترک همکاریهای دو کشور عنوان کرد.

گرلت دون، وزیر اقتصاد، انرژی و صنعت ایالت نوردراین وستفالن آلمان نیز در این دیدار، ساختار اقتصادی این ایالت را متنوع عنوان کرد و گفت: در کنار شرکتهای بزرگ، بنگاههای کوچک و متوسط دیگری نیز در این ایالت در سطح بین‌المللی فعال هستند که عنوان قهرمانان گمنام در آلمان شناخته می‌شوند.

وی با بیان این که نمایندگان شرکتهای آلمانی در این هیئت، به دنبال بررسی امکان سرمایه‌ گذاری در بخشهای مختلف صنعتی ایران هستند، افزود: امکانسنجی همکاریها در بخشهای مالی از جمله تامین مالی پروژه‌ ها یکی از محورهای گفتگوی این هیئت در سفر به تهران است.

وزیر اقتصاد، انرژی و صنعت ایالت نوردراین وستفالن آلمان همچنین از انجام مذاکرات سازنده با بیمه هرمس آلمان برای بازگشت دوباره به بازار ایران خبر داد و گفت: راه‌ حلهایی برای شروع دوباره همکاری هرمس با ایران در نظر گرفته شده که امیدوارم بزودی عملیاتی شود.

وی به موضوع امکان مبادلات بانکی میان دو کشور اشاره و تصریح کرد: هم اکنون چالش اصلی در همکاریهای اقتصادی میان دوکشور، مسائل بانکی است و برای حل این مشکل مذاکرات و گفتگوهای مهمی در آلمان در حال انجام است تا با ایجاد راهکارهای دقیق، در صورت آغاز مبادلات پولی و مالی منافع دو طرف حفظ شود.

کد خبر 261486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =