ایران و چین همکاریهای خود را در حوزه های نفت‌، گاز و پتروشیمی توسعه می‌دهند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امروز ایران و چین همکاریهای فیمابین را نه فقط در حوزه‌ های تجاری، بلکه در بخشهای صنعتی، نفت‌ و گاز، پتروشیمی، معدن، راه، راه‌آهن، پروژه‌ های زیربنایی، همکاریهای علمی، فرهنگی و بسیاری از حوزه‌ های دیگر توسعه می‌دهند.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌ الله افخمی‌ راد، امروز (سه‌شنبه، چهارم خردادماه) در همایش همکاریهای تجاری و نشست بازرگانان ایران و چین گفت: با توجه به مناسبات اقتصادی میان ایران و چین و اجرای دهها پروژه توسط شرکتهای چینی در ایران و شناخت تجار از یکدیگر، چین همچنان شریک نخست تجاری ایران است.

وی با بیان این که ما دوستانمان را که در روزهای سخت در کنار ما بودند فراموش نمی‌کنیم و امیدوارم در روزهای خوب هرچه بیشتر با هم ارتباط و همکاری داشته باشیم، افزود: برای حفظ این موقعیت، سه کار عمده همچون ایجاد و توسعه روابط کارگزاری بانکی به منظور کاهش هزینه‌ های نقل و انتقال پول، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات چینی و سرمایه‌ گذاری مشترک و همکاری بانکی باید انجام شود.

افخمی‌ راد تصریح کرد: ایران و چین می‌توانند برای توسعه صادرات در زنجیره تولید کالا همکاری کنند، ما این آمادگی را داریم که بخشی از توان تولید شرکتهای ایرانی را به منظور صادرات به دیگر کشورها برای تولید برندهای چینی اختصاص دهیم، با این همکاری، شرکتهای چینی برای توسعه بازار نیاز به سرمایه‌ گذاری مجدد و تحمل ریسک ندارند.

وی گفت: امروز ایران و چین همکاریهای فیمابین را نه فقط در حوزه‌ های تجاری، بلکه در حوزه‌ های تولید صنعتی، نفت‌ و گاز، پتروشیمی، معدن، راه، راه‌آهن، پروژه‌ های زیربنایی، همکاریهای علمی، فرهنگی و بسیاری از حوزه‌ های دیگر توسعه می‌دهند.

افخمی راد افزود: ایران به عنوان بزرگترین منبع تامین نفت و گاز جهان می‌تواند امنیت انرژی مورد نیاز چین را برآورده کند و به عنوان یک پایگاه با ثبات در منطقه نقش مرکزی در جذب سرمایه‌ گذاری صادراتی چین داشته باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد که محصولات چینی در ایران تولید و به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر شوند، وجود روابط دیرینه میان ایران و چین، منابع طبیعی و معدنی بسیار غنی، نیروی انسانی تحصیلکرده و کارآمد، مقررات حمایت از سرمایه‌ گذاری، محیط سیاسی با ثبات و همچنین تجربه و ارتباط شرکتهای چینی در بازار ایران می‌تواند منجر به گسترش روابط شود.

وی با اشاره به سفر شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به ایران و امضای 17 سند همکاری از جمله سند تقویت همکار‌‌یهای صنعتی، معدنی و سرمایه‌ گذاری و سند همکاری در توسعه جاده ابریشم، گفت: باید شاهد تقویت هرچه بیشتر روابط دو کشور باشیم.

افخمی‌ راد عنوان کرد: در سال 2014 شاهد رکوردزنی روابط بین دو کشور بودیم و تجارت متقابل به 52 میلیارد دلار رسید، در سال 2015 شاهد افزایش حجم مبادلات بین دو کشور بودیم، ولی با توجه به افت 50 درصدی قیمت نفت و کاهش قیمت فرآورده‌ ها و مشتقات آن، ارزش مبادلات ایران و چین در سال 2015 نسبت به 2014 تا 5/34 درصد کاهش داشت.

شایان یادآوری است که مقامهای اقتصادی ایران و چین، امروز و در پایان همایش همکاریهای تجاری و نشست بازرگانان دو کشور 7 سند همکاری در زمینه‌ های مختلف امضا کردند.

کد خبر 261489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =