خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای بنزین و تداوم اختلالات عرضه عامل حمایت از نفت در کوتاه‌مدت است اما شاخص دلار بالاتر و حجم ذخایر نفت تجاری فشار را بر نفت در بلندمدت حفظ کرده است

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
 بازار نفت
تشدید نوسانات روزانه نفت در تقابل عوامل
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 47 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و کاهش نگرانی‌ها نسبت به اختلالات عرضه از سوی کانادا و لیبی، توجه معامله‌گران را به حجم بالای تولیدات صادرکنندگان بزرگ و ذخیره نفت تجاری بازگرداند. صادرات نفت عراق در سطح 9/ 3 میلیون بشکه در روز قرار گرفت و ایران نیز در ماه‌های اخیر صادرات خود را افزایش داده است. نشست هفته آینده اوپک (2‌ژوئن) تصویر روشن‌تری از چشم‌انداز تولیدات اوپک ارائه می‌دهد اما خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای بنزین و تداوم اختلالات عرضه عامل حمایت از نفت در کوتاه‌مدت است اما شاخص دلار بالاتر و حجم ذخایر نفت تجاری فشار را بر نفت در بلندمدت حفظ کرده است؛ بنابراین تقابل این عوامل و رشد 83 درصدی نفت از کف 13 ساله (در فوریه) با تشدید فعالیت نوسان‌گیران، نوسانات نفت طی معاملات روزانه را تشدید کرده است.

بازار سهام

توجه معامله‌گران به تک‌سهم‌ها
دیروز شاخص کل بورس با رشد 79 واحدی (1 /0 درصدی) همراه شد. تداوم تردیدها نسبت به عوامل بنیادین و احتمال عرضه‌های سنگین توسط سهامداران عمده در گروه‌های بانکی و خودرویی کشش این گروه‌ها برای لیدر شدن را کمرنگ کرده است. اما همچنان خوش‌بینی‌های موجود و تمایل به کسب سود در فضای انتظاری کنونی، فعالیت معامله‌گران را در تک‌سهم‌ها حفظ کرده است. به نظر می‌رسد برخی سهامی هستند که پس از برگزاری مجامع بازگشایی شده اند؛ با اینکه تغییر چشمگیری در عوامل بنیادین شرکت‌ها در این مجامع ارائه نشد اما چشم‌انداز خوش بینانه واکنش مثبت معامله‌گران نسبت به اخبار را رقم زده است. عواملی از جمله ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی، دسترسی به بازارهای جدید و چشم انداز خروج تدریجی مسکن از رکود از جمله عوامل خوش‌بینی هستند. اما عدم همراهی اثرات واقعی این عوامل می‌تواند شاخص را به فضای اصلاح بازگرداند.
بازار ارز
بیشترین سطح دلار در 3 هفته
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 10 تومانی به نرخ 3465 تومان معامله شد. ارزش دلار در سطح بین‌المللی در 3 هفته اخیر رشد 3 درصدی داشته است. امری که با افزایش نرخ درهم، رشد تقاضای آربیتراژی ارز و رشد دلار را رقم زد. همچنین در روزهای اخیر قیمت اونس طلای جهانی به کمترین میزان در 3 هفته اخیر رسیده است. عاملی که قیمت سکه را با خود همراه کرد. اما تمایل معامله‌گران سکه به کاهش نوسانات، حرکت این معامله‌گران به بازار ارز را رقم زد. بنابراین معامله‌گران با افزایش تقاضای دلار، سعی داشتند با اهرم دلار از سکه حمایت کنند. همچنین توسط معامله‌گران آتی با چشم‌انداز رشد بیشتر نرخ دلار روز گذشته اقدام به افزایش تقاضا کردند. اما صرافی بانک‌ها اقدام به افزایش عرضه نکردند. برآیند این عوامل نرخ دلار را به بالاترین سطح از 9 اردیبهشت رساند.
بازار سکه
فشار اونس بر سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت 5 هزار تومانی همراه شد. افت اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. اما رشد 10 تومانی نرخ دلار اثر افت طلا را تا حدی تعدیل کرد. در روزهای اخیر چشم انداز افزایش نرخ بهره در یکی از 3 نشست فدرال رزرو در تابستان تقویت شده است، امری که با رشد شاخص دلار باعث نوسان اونس نزدیک به کف 3 هفته ‌ای شده است. بنابراین معامله‌گران سکه که تمایل به کاهش نوسانات سکه دارند، در روزهای اخیر با افزایش تقاضای دلار تا حدودی سعی در حمایت از سکه داشتند؛ بنابراین حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا حدودی تخلیه شده است. با این حال افت بیشتر اونس دور از انتظار نیست. همچنین با کاهش تقاضا با نزدیک شدن به ماه رمضان تداوم حباب منفی سکه احتمال دارد.
بازار طلای جهانی
تداوم فشار دلار بر اونس
دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1240 دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار اونس را به کمترین سطح در 3 هفته و نیم گذشته رساند. اظهارات نمایندگان فدرال رزرو در کنار صورتجلسه این نهاد چشم‌انداز احتمال افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت را ارائه داده است. چشم‌انداز رشد شاخص دلار و افت قیمت کالاهای جهانی روز گذشته بر بازارهای سهام آسیا فشار آورد و شاخص سهام چین به کمترین سطح در 11 هفته رسید. امری که معامله‌گران را به سمت دارایی‌های امن (ین و اونس) سوق داد. اما رشد بازارهای سهام اروپا این اثر را تا حدی خنثی کرد. با این وجود، همچنان تردیدها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی وجود دارد؛ موسسه مودیز چشم‌انداز رشد اقتصاد گروه 20 را از 4/ 4 به 2/ 4 درصد برای سال جاری کاهش داد. این عامل می‌تواند با حمایت تقاضای محافظه‌کارانه مانع از افت شدید اونس شود.
کد خبر 261521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =