تهدیدهای زیست محیطی پالایشگاه بندرعباس کاهش یافت

امروزه تولید فاضلابهای حاوی ترکیبات سمی و پیچیده، کاربرد فرآیندهای متداول تصفیه فاضلاب را محدود کرده است.

توجه به این نکته که در کنار پیشرفت صنعت پالایش و توانایی تصفیه نفت خام سنگین و نامرغوب حاوی گوگرد، نمک، فلزات سنگین در کنار سختگیرانه شدن استاندارهای زیست محیطی، تصفیه پساب پالایشگاهی و دفع لجن باقیمانده از محیط دشوارتر از پیش شد، ضروری است.

برای نمونه، آمارها نشان می دهد که میزان تولید لجن مازاد حاصل از تصفیه پساب پالایشگاه بندرعباس ماهانه 40 تا 50 تن است و یکی از فناوریهای نو سالهای اخیر در این عرصه، بهره گیری از فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته به شمار می رود.

از این رو در مقاله «استفاده از فرآیند اکسیداسیون پیشرفته ‌ازناسیون جهت کاهش لجن‌ بیولوژیکی تصفیه‌خانه پالایشگاه بندرعباس» از فرآیند ازناسیون به عنوان یک روش اکسیداسیون پیشرفته جهت کاهش مقدار لجن بیولوژیکی حاصل از تصفیه پساب پالایشگاه نفت بندرعباس استفاده شده است.

نتایج نشان می دهد که ازناسیون لجن مورد آزمایش سبب کاهش چشم افسای مقدار لجن، بهبود شرایط ته نشینی و کاهش بار آلودگی شده است. 

بهترین شرایط در مدت زمان تزریق 80 دقیقه و با مقدار ازن  0.4128mgO3/mgMLSS حاصل شده که می تواند منجر به کاهش 36.67 درصدی لجن نهایی شود.

در این شرایط میزان بار آلودگی لجن نیز از 15570mg/L با کاهش 42.71 درصدی به 8920mg/L کاهش یافته است.

بر این اساس با توجه به تولید لجن مازاد در پالایشگاه بندرعباس، استفاده از این روش سبب کاهش بیش از 18 تنی لجن نهایی شده و افزون بر کاهش مخاطره های زیست محیطی، سبب کاهش هزینه های مدیریت پسماند می شود.

کد خبر 261541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =