ایران خواهان توسعه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر با همکاری آلمان است

مشاور عالی وزیر نیرو و رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع برق و آب از رویکرد ایران به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با همکاری آلمان خبرداد.

به‌ گزارش شانا به نقل از وزارت نیرو، همایون حائری، مشاور عالی وزیر نیرو و رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع برق و آب عصر روز چهارشنبه (پنجم خردادماه) در دیدار با گرت دون، وزیر اقتصاد، انرژی، صنعت ایالت نوردراین- وستفالن آلمان، در محل ساختمان ستادی وزارت نیرو با بیان این مطلب گفت: وزیر نیرو بزرگترین شاخص و سیاست کاری خود را حرکت به سمت انرژیهای تجدید پذیر در تولید برق جایگزین نیروگاههای با سوخت فسیلی قرار داده است.

وی با اشاره به این که برای استفاده از انرژیهای بادی و خورشیدی باید به سه عامل مهم منابع بادی و خورشیدی، قابلیت انعطاف پذیری شبکه برای استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و وجود نیروگاه‌های حرارتی به عنوان مکمل تولید برق در کنار نیروگاههای تجدیدپذیر گفت: بایستی از شبکه‌های قوی برخوردار باشیم تا بتوانیم کمبود برق کشور را جبران کنیم، زیرا شبکه انتقالی که با نیروگاه خورشیدی کار می‌کند با شبکه‌هایی که با نیروگاههای سوخت فسیلی کار می‌کنند متفاوت است.

حائری با اشاره به این که در ایران رویکرد استفاده ازانرژیهای نو، بادی و خورشیدی و کم کردن اتکای نیروگاهها به سوخت فصیلی، به شدت پیگیری می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون حدود 300 مگاوات ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر در کشور وجود دارد که طبق برنامه وزارت نیرو، قرار است در 10 سال آینده حدود هشت هزار مگاوات انرژیهای بادی و خورشیدی به این ظرفیت اضافه شود.

وی با اشاره به این که کشور آلمان در زمینه صنعت آب و برق دارای فناوری و تجربیات شاخص است، افزود: ضمن همکاری در زمینه آب و فاضلاب، تمایل داریم در بخش انرژی‌های تجدید پذیر نیز از تخصص و تجربیات این کشور بهره‌مند شویم.

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع برق و آب وزارت نیرو تاکید کرد: در 10 سال آینده 50 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده می‌شود که 8 هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

وی با اشاره به این که کشور آلمان در زمان تحریمها در کنار ایران بوده است و رابطه خود را با ما قطع نکرده است، تصریح کرد: راهبرد آینده ما این است که در زمینه انرژیهای بادی و خورشیدی از همکاریهای بیشتر کشور آلمان بهره‌مند باشیم.

وزیر اقتصاد، انرژی، صنعت ایالت نوردراین- وستفالن آلمان نیز با بیان این مطلب که هیچ ایالتی از آلمان مانند ایالت نوردراین وستفالن درگیر انرژیهای نو برای تأمین نیازهای کشور نیست گفت: در ایالت ما هیچ نیروگاه هسته ای وجود ندارد و در سالهای گذشته شرکتهای زیادی در انرژیهای تجدید شونده بویژه بادی و خورشیدی با تجربه های زیاد فعالیت خود را با ما آغاز کرده‌اند.

دون با اشاره به این که بعد مسافت میان تولیدکننده و مصرف کننده نیاز به یک شبکه انتقال و شبکه توزیع دارد که باید همگون شده باشد، اظهار کرد: استفاده از فناوری دیجیتال که مصرف بهینه و تولید بهینه داشته باشد، می‌تواند تا میزان زیادی، تلفات را به حداقل برساند و استفاده از فناوری دیجیتال در این باره ضروری است.

وی افزود: بسیاری از شبکه‌های فاضلاب، شبکه‌های پیری هستند که باید هرچه زودتر بازسازی شوند تا زمینه‌های آلودگی محیط زیست را فراهم نکنند.
کد خبر 261602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =