تولید نفت از پیرترین میدان نفتی خاورمیانه افزایش می یابد

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت: با توجه به افت طبیعی میدان نفتی مسجدسلیمان، استمرار تولید از این میدان مستلزم سرمایه گذاری و بکارگیری طرحهای توسعه ای و دانش فنی و تکنولوژی جدید است.

به گزارش شانا، ابراهیم پیرامون صبح امروز(پنجشنبه، 6خردادماه) درمراسم گرامیداشت یکصد و هشت سالگی فوران نفت از نخستین چاه خاورمیانه با اشاره به این که فوران نفت از چاه شماره یک مسجدسلیمان سرآغاز ورود صنعت به ایران و شکل گیری تأسیسات مختلف بود، یادآور شد: تعداد 360 حلقه چاه در میدان نفتی مسجدسلیمان حفاری شده که بعد از گذشت 108 سال از عمر تولید از این میدان هم اکنون فقط 16 حلقه آن فعال است.

وی با بیان این که از 6 میلیارد و 500 میلیون بشکه نفت درجا و تخمین زده شده میدان مسجدسلیمان تاکنون حدود یک میلیارد و 100 میلیون بشکه معادل 18 درصد تولید شده است، تصریح کرد: با توجه به افت فشار طبیعی مخزن، استمرار تولید مستلزم سرمایه گذاری و بکارگیری طرحهای توسعه ای و دانش فنی و تکنولوژی جدید است.

پیرامون به شرایط پسا برجام اشاره کرد و  افزود: در شرایط موجود و گشایشهای سیاسی که پس از برجام حاصل شده و با توجه به اعلام آمادگیهایی که شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری اظهار داشته اند،ساخت تأسیسات جدید توسعه ای منجر به اشتغالزایی و کار آفرینی برای جوانان این منطقه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، وی ادامه داد: 16 مخزن و 13 میدان با حجم 30 میلیارد بشکه نفت در جا معادل 6 درصد نفت کشور و همچنین پنج میدان گازی با 4.2 درصد گاز کشور در گستره عملیاتی 27000 کیلومتر مربعی این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به وجود تأسیسات قدیمی صنعت نفت در این شرکت اشاره کرد و گفت: پروژه موزه گنجینه نفت که یکی از پروژه های ارزشمند برای توسعه رفاه اجتماعی شهر است با گذر از مراحل اداری به مرحله اجرایی رسیده و پس از تکمیل آن بدون شک شاهد افزایش امکانات رفاهی و توسعه اجتماعی منطقه خواهیم بود.

نخستین چاه نفت خاورمیانه بعد از تلاشهای ناموفق گروه اکتشافی کمپانی دارسی در مناطقی همچون قصرشیرین، ماماتین رامهرمز و دالپری لرستان بامداد صبح 5 خرداد سال 1287 خورشیدی و پس از 6 ماه حفاری در میدان نفتون مسجدسلیمان به نفت رسید و فوران کرد . متعاقب کشف نفت تأسیسات و صنایع وابسته به صنعت نفت از جمله پالایشگاه – کارخانه گوگرد سازی – کارخانه برق و غیره برای نخستین بار در خاورمیانه در این  شهر شکل گرفت و سبب شد مسجدسلیمان به شهر اولین ها معروف شود.

کد خبر 261606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =