انرژی؛ عامل ارتباط موثر ایران و چین

بررسی روندهای موجود در «ساختار جدید اقتصاد سیاسی بین الملل» موید آن است که در این ساختار، انرژی از ارکان مهم سازنده هژمونی است و نقشی راهبردی در رویکردهای قدرتهای بزرگ جهانی در این باره ایفا می کند.

صاحبنظران حوزه اقتصاد سیاسی و معرفت روابط بین الملل با استناد به روندهای جاری در اقتصاد سیاسی بین الملل، قرن 21 را قرن «ژئواکونومیک» نامیده اند زیرا براین باورند یکی از چالشهای مهم جهانی در این قرن، چالش بر سر منابع انرژی با تأکید بر نفت و گاز است و مسئله‌ «امنیت انرژی» از مسائل مهم پارادایم اقتصاد سیاسی این قرن خواهد بود.

در این قرن میان امنیت انرژی و میلیتاریسم (نظامی‌گری) برای حفاظت از محموله‌ های نفتی و حفظ بازارهای تجاری انرژی، نیز پیوندی ناگسستنی برقرار است و امنیت عرضه‌ انرژی یکی از اجزای محوری سیاست انرژی تلقی شده و رقابت بر سر تصاحب منابع و بازارهای انرژی از طریق بکارگیری ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نیروی نظامی به مسئله‌‌ای اساسی در روابط و مناسبات بین‌المللی بدل شده است.

در این میان تأمین امنیت انرژی برای کشوری همچون چین که بیشترین رشد مصرف انرژی را تجربه می کند، به یکی از ارکان مهم سیاست انرژی و نیز سیاست خارجی این کشور تبدیل شده است.

با توجه به این مهم، مقاله «امنیت انرژی چین و ژئواکونومیک انرژی ایران» تلاش می‌کند تا به سوال «در راهبرد امنیت انرژی چین، منابع انرژی ایران از چه اهمیتی برخودار است؟» پاسخی مناسب دهد. 

از این رو موقعیت ژئواکونومیک ایران در همین رابطه بررسی شده و نتیجه حاکی از آن است که انرژی از جمله ابزارها و زمینه های مناسب برای توسعه همکاریهای راهبردی دو کشور است.

کد خبر 261678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =