خارجیها برای همکاری با شرکتهای ایرانی حق انتخاب دارند

شرکتهای خارجی برای انتخاب شریک ایرانی در اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی کشورمان، ملزم به انتخاب شرکت خاصی نیستند و حق انتخاب دارند.

به گزارش خبرنگار شانا، امیر فرجی، رئیس تشخیص صلاحیت امور مشاوران و پیمانکاران اداره کل سیاستگذاری، مهندسی و استانداردهای معاونت امور مهندسی وزارت نفت پیش از ظهر امروز (شنبه، هشتم خردادماه) در نخستین جلسه شفاف سازی فراخوان شناسایی و ارزیابی شرکتهای ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید که با حضور نمایندگان این شرکتها در سالن شهید بهشتی ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، به بخشی از ابهامات و سئوالات متقاضیان درباره فرایند ارزیابی شرکتها و نحوه تعیین صلاحیت پاسخ داد.

وی با اشاره به این که بخش زیادی از سئوالات به این موضوع برمی گردد که آیا شرکتهای خارجی صرفا ملزم به انتخاب شریک ایرانی از فهرست اعلام شده وزارت نفت هستند یا خیر؟، گفت: وزارت نفت پس از ارزیابی شرکتها، فهرست شرکتهایی که سه مرحله غربالگری، پیش ارزیابی و ارزیابی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، در اختیار شرکتهای خارجی قرار می دهد، اما شرکتهای خارجی در صورت تمایل، مجاز به انتخاب شریک ایرانی خود از خارج از این فهرست نیز هستند.

فرجی در این زمینه توضیح داد: در صورتی که شریک ایرانی مدنظر شرکت خارجی، در فهرست وزارت نفت نباشد، آن شرکت باید سه مرحله غربالگری، پیش ارزیابی و ارزیابی را همانند شرکتهای متقاضی فعلی طی کند و در صورتی که حدنصابهای لازم را به دست آورد، می تواند به عنوان شریک ایرانی شرکت خارجی فعالیت کند.

به گفته وی، بر این اساس، شرکتهای خارجی ملزم به انتخاب شرکت ایرانی خاصی نیستند اما شریک ایرانی مدنظرشان باید مورد تائید وزارت نفت قرار گیرد.

شرکتهای زیرمجموعه هلدینگها مجاز به ارائه مدارک شرکت مادر نیستند

فرجی به سئوالات متقاضیان درباره احتمال تمدید شدن یا نشدن مدت زمان ارائه مدارک و درخواست از سوی شرکتها اشاره و تصریح کرد: تاکنون این زمان تمدید نشده است؛ اما قطعا فراخوانهای بعدی نیز به صورت مستمر اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: امکان حضور در فراخوان به صورت کنسرسیوم وجود ندارد و هر شرکت می تواند در چارچوب اساسنامه ثبت شده خود درخواست ارزیابی کند.

فرجی همچنین با اشاره به سئوالی درباره نحوه ارائه درخواست شرکتهای زیرمجموعه هلدینگها اظهار کرد: هیچ شرکتی مجاز به ارائه اسناد شرکت مادر نیست و شرکت متقاضی صرفا باید نسبت به ارائه مدارک خود اقدام کند.

وی با بیان این که عده ای سئوال کرده اند، «اگر شرکتی ایرانی با شرکتی خارجی توافقهایی کرده باشد، تکلیف چه خواهد بود؟»، گفت: در هر شرائطی، شرکت ایرانی تنها در صورتی می تواند شریک شرکت خارجی شود که از سوی وزارت نفت مورد تائید قرار گیرد.

درخواست اسناد شرکتها برای ارزیابی، براساس عرف بین الملل اجتناب ناپذیر است

فرجی درباره سئوال برخی شرکتها مبنی بر چرایی درخواست اسناد شرکتها در فراخوان از حیث محرمانه بودن برخی اسناد نیز اظهار کرد: درست است که شاید برخی مدارک درخواست شده، محرمانه و راهبردی باشند اما وزارت نفت برای ارزیابی صلاحیتها به این اطلاعات نیاز دارد و این امر در عرف بین الملل اجتناب ناپذیر است.

وی اعلام کرد: شرکتها مطمئن باشند مدارک و اسناد آنها در نزد وزارت نفت به صورت محرمانه نگهداری می شود و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

رئیس تشخیص صلاحیت امور مشاوران و پیمانکاران اداره کل سیاستگذاری، مهندسی و استانداردهای معاونت امور مهندسی وزارت نفت به سئوالاتی درباره مدل امتیازبندی پرسشنامه ها، امتیاز داراییهای شرکتها، مدلهای تعالی و شیوه بررسی و ارزیابی نیز پاسخ داد و افزود: وجود هیئت مدیره یا مدیران حقیقی و حقوقی مشترک بین شرکتهای متقاضی در مرحله ارزیابی، مانعی ندارد.

فرجی در مورد ماهیت شرکت ایرانی که از سوی برخی متقاضیان مورد سئوال بود نیز توضیح داد: متقاضیان باید صرفا شرکتهای ایرانی باشند؛ یعنی شرکتهای ثبت شده در مراجع قانونی داخل کشور به شمار روند و حداقل 51 درصد سهام شرکت خود را در اختیار داشته باشند.

به گزارش شانا، در این نشست، نمایندگان شرکتهای متقاضی سئوالات خود را مطرح کردند و افزون بر امیر فرجی، رئیس تشخیص صلاحیت امور مشاوران و پیمانکاران اداره کل سیاستگذاری، مهندسی و استانداردهای معاونت امور مهندسی وزارت نفت، محمدرضا ابوطالب مدیرکل سیاستگذاری، مهندسی و استانداردهای معاونت امور مهندسی و محبوبه سلیمانی معاون امور مشاوران و پیمانکاران اداره کل سیاستگذاری، مهندسی و استانداردهای این معاونت، همچنین کامران فتاحی نماینده شرکت مشاور طرح و سیدحسن موسوی کارشناس امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران نیز به سئوالات متقاضیان پاسخ دادند.

کد خبر 261719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =