ساخت خط لوله صادراتی نهم سراسری کلید خورد

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران به صورت کلی وظیفه ساخت و اجرای خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار و اجرای طرحهای توسعه ای صنعت گاز را برعهده دارد و در این مسیر و با هدف تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ساخت خط لوله صادراتی نهم سراسری را در دستور کار امسال قرار داده است.

ساخت خطوط لوله گاز استانی نیز از دیگر فعالیتهای این شرکت به شمار می رود که در تامین گاز بخش شهری و روستایی استانها بسیار تاثیرگذار است و با توجه به اجرای این پروژه ها شاهد توسعه مناسبی در صنعت گاز بوده ایم. توسعه صنعت گاز به طور ویژه از سال گذشته و امسال در دستور کار قرار گرفت و این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.
 
در ادامه، گفتگوی شانا با حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران را می خوانید.
 
ساخت پنج تاسیسات تقویت گاز از جمله برنامه های امسال این شرکت است. این پروژه هم اکنون چند درصد پیشرفت دارد؟
 
این تاسیسات روی خط هشتم سراسری تعریف شده و هم اکنون 80 درصد پیشرفت دارد و براساس برنامه، امسال به بهره برداری می رسند. از سوی دیگر امسال بنا داریم بخشی از خطوط لوله سراسری را که در سالهای گذشته آغاز کرده ایم، تکمیل کنیم. به طور میانگین سالانه یکهزار و 500 کیلومتر خط لوله و پنج تاسیسات تقویت فشار از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ساخته می شود.
 
عملکرد سال گذشته شرکت را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
یکی از معیارهای سنجش عملکرد در شرکتها، جذب نقدینگی است که شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به صورت متوسط سالانه یکهزار تا دو هزار میلیارد تومان جذب نقدینگی دارد. در سال گذشته با توجه به شرائط خوبی که از نظر تامین نقدینگی وجود داشت، توانستیم بخشی از منابع را از محل بند «ق» و دیگر منابع قانون بودجه تامین کنیم و در مجموع حدود دو هزار و 800 میلیارد تومان جذب سرمایه داشتیم.
 
امسال چه برنامه هایی در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران قرار گرفته است؟
 
با توجه به توسعه ای که در بخش تولید گاز پارس جنوبی رخ داده، امسال بنا داریم خط لوله نهم سراسری را آغاز کنیم و این پروژه را در مدت دو سال و نیم به بهره برداری برسانیم.
 
اشاره ای به پروژه های در دست اجرای شرکت داشته باشید؟
 
صادرات گاز به عراق و پاکستان از جمله محورهای کاری این شرکت بشمار می رود که در توسعه صنعت گاز نیز به آن پرداخته شده است.  از سوی دیگر، بحث صادرات گاز به عمان نیز در دستور کار است که از طریق اجرای خط لوله زیردریایی محقق می شود. این پروژه هم اکنون در مرحله نقشه برداری است و در صورتی که نهایی و به شرکت مهندسی منتقل شود، امکان اجرای آن وجود دارد.
 
یکی از پروژه هایی که برای ما مهم بوده و به شدت پیگیر آن هستیم، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان است. هم اکنون گاز از طریق خط لوله هفتم سراسری تا ورودی استان سیستان و بلوچستان رسیده و شهرستان ایرانشهر نیز به شبکه سراسری گاز متصل شده است. بر این اساس امیدواریم تا پایان امسال خط لوله ایرانشهر به زاهدان را به بهره برداری برسانیم. بهره برداری از این پروژه می تواند توسعه خوبی را در این منطقه ایجاد کند و نویدی برای توسعه های آتی استان سیستان و بلوچستان باشد.
 
چه برنامه هایی برای افزایش پایداری انتقال گاز در شمال کشور دارید؟
 
شبکه شمال کشور نسبت به سالهای گذشته از چند محور تقویت شده است. هم اکنون خط لوله سوم سراسری را تا رشت توسعه داده ایم و خط لوله میامی_ دشت را نیز اجرا کرده ایم. از سوی دیگر، پروژه خط لوله دامغان_ کیاسر_ نکا را در دستور کار داریم که با بهره برداری از آن، گازرسانی به شمال کشور به طور ویژه تقویت می شود.
 
تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جمله برنامه های اساسی کشور است. شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران چه برنامه هایی برای تحقق این سیاست در دستور کار دارد؟
 
اقتصاد مقاومتی محورهای مختلفی دارد که برای تحقق آن در دو محور بسیار تلاش می کنیم.
 
نخست بحث درون زا بودن اقتصاد مقاومتی است و صنعت گاز با توجه به این که انرژی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و منجر به توسعه صنایع جانبی می شود بخش درون زایی اقتصاد مقاومتی است. از سوی دیگر گاز به عنوان سوخت جایگزین برای فرآورده محسوب می شود که امکان صدور سوختهای مایع را مهیا می کند. 
 
محور بعدی نیز بحث تعامل با خارج از ایران است. بر این اساس نباید تنها به یک شرکت و کشور وابسته باشیم بلکه باید با تمام دنیا تعامل داشته که از این نظر محورهای خوبی پیش رو داریم. یکی از برنامه های ما توسعه صادرات است و باید شبکه هایی که ایجاد می کنیم، به لحاظ خطوط لوله و زیرساخت در جهت این باشد که بتوانیم صادرات گاز را به کشورهای همسایه توسعه دهیم.
 
در حوزه بومی سازی تجهیزات و استفاده از توان داخل چه فعالیتهایی داشته اید؟ 
 
خط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز از جمله اجزای اصلی توسعه صنعت گاز است.  در بحث لوله، سه کارخانه بزرگ لوله سازی در ایران وجود دارد و از این نظر نگرانی نداریم و می توانیم لوله مورد نیاز خود را از طریق این سه شرکت بزرگ داخلی تامین کنیم.
 
در بحث توربوکمپرسور نیز خوشبختانه اتفاقهای خوبی رخ داده و دو شرکت داخلی در حوزه ساخت این تجهیزات ظرفیت بالایی دارند. تقریبا تمام نیازهای این بخش را از این دو شرکت تامین می کنیم و به هیچ وجه از توربوکمپرسور خارجی در پروژه های خود استفاده نخواهیم کرد. از طرفی در نمایشگاه امسال مشاهده کردیم که در بخش تولید شیرآلات نیز توسعه خوبی رخ داده که بر این اساس تقریبا بخش عمده ای از شیرآلات مورد نیاز خود را که از جمله اقلام اصلی و اساسی توسعه صنعت گاز است، در داخل تامین می کنیم. به صورت کلی تقریبا صنعت گاز در بخش خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار به سمت شرکت های داخلی روی آورده و ظرفیت بالایی در این حوزه وجود دارد.
کد خبر 261744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =