آلودگی هوای کلانشهرها با اقدامهای مثبت دولت یازدهم کاهش یافته است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با حدف سوخت تولیدی پتروشیمیها، توزیع بنزین یورو 4، همچنین ارتقای کیفیت گازوییل و گازرسانی به نیروگاههای کشور، شاهد کاهش آلودگی در کلانشهرهای کشور هستیم.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، امروز (یکشنبه، نهم خردادماه) در نشست خبری درباره وضع هوای کلانشهرهای کشور و در پاسخ به خبرنگار شانا گفت: با برنامه های دولت شاهد کاهش آلودگی هوا در بیشتر کلانشهرهای کشور هستیم؛ بطوریکه با عرضه بنزین یورو 4، ارتقای کیفیت گازوییل، همچنین تغییر سوخت در نیروگاههای کشور، شمار روزهای هوای پاک و سالم در شهرهای بزرگ افزایش یافته است.

وی به همکاری وزارت نفت در خصوص کاهش آلودگی هوا اشاره و تصریح کرد: امروز شهر اصفهان از نظر بارندگی جایگاه خوبی ندارد، اما شاهدیم که کیفیت هوای این شهر بطور چشمگیری افزایش یافته که این مهم نتیجه اقدامهای مثبت دولت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هرچند از ابتدای امسال تاکنون، هوای ناسالم در تهران ثبت نشده است اما همچنان مواردی از جمله خودروهای فرسوده، موتور سیکلتهای کاربراتوری و منابع ساکن آلوگی هوا به عنوان تهدید وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابر تاکید رئیس جمهوری، دولت امسال برای مقابله با آلودگی هوا برنامه ای خواهد داشت که بزودی ارائه خواهد شد.

ابتکار تصریح کرد: امیدواریم با اجرای چنین برنامه هایی در صورت روبه رو شدن با پایداری هوا بویژه در زمستان، با آلودگی کمتری مواجه شویم و هوای ناسالم نداشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: کار سختی در پیش داریم ولی وظیفه خود را انجام می دهیم.

وی گفت: امیدواریم برخی رسانه ها، عملکردهای مثبت را نادیده نگیرند؛ ما انتظار تشکر نداریم اما نباید اقدامهای مثبت سازمان از سوی برخی رسانه ها نادیده گرفته شود.

ابتکار در ادامه به تلاشهای سازمان حفاظت محیط زیست برای حل معضل گرد و غبار اشاره کرد و گفت: عامل بسیاری از گرد و غبارها در کشور منشا بین‌المللی دارد که البته سازمان محیط زیست برای رفع این پدیده فعالیتهای متعددی انجام داده که یکی از آنها ارائه قطعنامه‌ای برای مقابله با گرد و غبار به سازمان ملل متحد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در ملاقاتهایی که چندی پیش با معاون وزیر محیط زیست عراق داشتیم مقرر شد دو کشور برای حل مشکل گرد و غبار همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

خروج خودروهای فرسوده با جدیت دنبال می‌شود

وی به موضوع روند خروج خودروهای فرسوده نیز اشاره کرد و افزود: خروج خودروهای فرسوده طی سال 95 با جدیت دنبال می‌شود، دولت همچنین برنامه‌ریزیهای خوبی برای از رده خارج کردن تاکسیهای فرسوده دارد.

کلید کاهش آلودگی هوا در اجرای طرح نظام یکپارچه سازی معاینه فنی است

ابتکار تصریح کرد: برای از رده خارج کردن اتوبوسها و موتورسیکلتهای فرسوده نیز برنامه های مشخصی وجود دارد، اما باید عنوان کرد که کلید کاهش آلودگی هوا در اجرای طرح نظام یکپارچه سازی معاینه فنی است که امیدواریم این مهم هرچه سریعتر به سرانجام برسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع کمپین سه‌شنبه های بدون خودرو و استفاده از سرویس اداراه ها به جای خودروی شخصی اشاره و عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم استفاده از سرویس اداراه ها را اجباری کنیم، البته این امر مستلزم آن است که این سرویسها از استانداردهای لازم زیست محیطی برخوردار باشند.

 انحلال سازمان محیط زیست به دلیل توقف سوخت تولیدی پتروشیمیها!

وی در ادامه با انتقاد از برخی عملکردهای مجلس نهم در حوزه محیط زیست، گفت: هرچند مجلس نهم اقدامهای مثبتی برای حفظ محیط زیست کشور انجام داد، اما به یاد داریم که برخی افراد بر سر توقف سوخت تولیدی پتروشیمیها چه سر و صدایی به راه انداختند و حتی به سمت انحلال سازمان محیط زیست نیز پیش رفتند.

ابتکار افزود: متاسفانه در آن زمان که شهر تهران از نظر آلودگی هوا در شرائط مناسبی قرار نداشت، برخی نمایندگان مجلس نهم بجای آنکه کاهش آلودگی هوا را از ما مطالبه کنند، عنوان می‌کردند که شما با حذف سوخت تولیدی پتروشیمیها به دنبال واردات بنزین هستید، در مجموع انتظار داریم مجلس دهم نگاه عمیق تری نسبت به مسائل زیست محیطی کشور داشته باشد.

کد خبر 261761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =