ایران و لیتوانی موافقتنامه همکاری اقتصادی و بازرگانی امضا کردند

ایران و لیتوانی با هدف گسترش همکاریهای اقتصادی و مبادلات بازرگانی، موافقتنامه امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، این موافقتنامه همکاری در دیدار «لیناس لینکو یسییوس» وزیر امور خارجه لیتوانی با محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی کشورمان امضا شد.

محمد خزاعی در این دیدار با مهم برشمردن این توافقنامه، اظهار کرد: این چهارمین موافقتنامه همکاری دو کشور است و تعهدی برای همکاری میان ایران و لیتوانی به شمار می آید.

وی اظهار کرد: لیتوانی با وجود وسعت کم و جمعیتی که دارد؛ از تولید ناخالص داخلی بالا و اقتصاد قوی برخوردار است که از ویژگیهای آن به شمار می آید.

معاون وزیر اقتصاد با بیان این که ایران می تواند در دو بخش تجارت و سرمایه گذاری، همچنین بانکی با لیتوانی همکاری اقتصادی داشته باشد، تصریح کرد: ایران به عنوان نقطه کانونی برای صادرات به دیگر کشورها، همچنین سرمایه گذاری در بخشهای کشاورزی و فناوری اطلاعات، شریک تجاری مناسبی برای لیتوانی است.

خزاعی تاکید کرد: ایران آماده حمایت از شرکتهای لیتوانی برای سرمایه گذاری تحت قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی (فیپا) در ایرن است.

وی، همچنین با بیان این که تجارت و سرمایه گذاری نیازمند سیستم بانکی است، بر آمادگی ایران برای مذاکره با لیتوانی در خصوص همکاریهای بانکی میان دو کشور تاکید کرد.

خزاعی اظهار کرد: لیتوانی از سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است و همکاری با ایران، برای این کشور نیز اهمیت دارد.

لیناس لینکو یسییوس، وزیر امور خارجه لیتوانی نیز با اشاره به دیدارهای خود با رئیس جمهوری کشورمان، همچنین وزیران امورخارجه و ارتباطات،گفت: روابط تجاری لیتوانی و ایران باید گسترش یابد و کشورش برای امضای هرگونه موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری با ایران آماده است.

وزیر امور خارجه لیتوانی گفت: ما می توانیم در بخشهای کشاورزی و فناوری اطلاعات با ایران همکاری داشته باشیم.

تاکید بر تشکیل کمیسیون همکاریهای اقتصادی دو کشور، تعیین حوزه های مشترک همکاری در بخشهای راه و حمل و نقل، صنعت، محیط زیست، فناوری اطلاعات، همچنین کشاورزی، گردشگری و بهداشت میان دو کشور، همچنین تقویت و توسعه ارتباطات و روابط اقتصادی دو جانبه از مهمترین محورهای موافقتنامه همکاریهای اقتصادی ایران و لیتوانی است.

تنوع دادن به همکاریهای اقتصادی دو جانبه، ایجاد فضای مناسب سرمایه گذاری و تسهیل تبادل اطلاعات اقتصادی نیز از دیگر محورهای این موافقتنامه همکاری است.

کد خبر 261780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =