گذر از پیک مصرف برق با مدیریت امکانپذیر است

وزیر نیرو گفت: مدیریت مصرف برنامه اصلی این وزارتخانه برای عبور از پیک (اوج) مصرف برق در تابستان امسال است که باید سرلوحه کار آحاد مردم و مشترکان قرار گیرد.

به‌ گزارش شانا به نقل وزارت نیرو، حمید چیت‌ چیان، امروز (یکشنبه، 9 خردادماه) در جمع خبرنگاران گفت: اگر دمای هوا گرمتر شود و میزان مصرف برق افزایش یابد از مردم استمداد کنیم که ما را یاری کنند.

وی با بیان این که بیشترین مصرف برق معمولا در ماههای تیر یا مرداد، هرسال اتفاق می‌افتد، افزود: صنعت برق ناچار است تا حد امکان تمهیدات لازم را بکار گیرد تا در زمان افزایش مصرف، با کمبود برق مواجه نشویم و برای این کار اقدامهای عظیمی انجام شده که در اولین گام تلاش می‌کنیم تا واحدهای جدید وارد مدار شوند تا ظرفیت تولید برق کشور افزایش یابد.

چیت‌ چیان ادامه داد: در گام بعدی با مصرف‌کنندگان بزرگ برق مانند صنایع و مراکز عمده، هماهنگی خواهیم کرد تا در صورت کمبود تولید برق، آنها بار خود را در ساعتهای افزایش مصرف کاهش دهند تا از میزان مصرف برق کشور نیز کاسته شود و در سایر ساعات، مصرف برق خود را افزایش داده و به میزان مورد نیاز از برق استفاده کنند.

وزیر نیرو در ادامه به خرید برق از بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: در گام سوم نیز برق تولیدی موسسات بزرگ مانند کارخانجات، بیمارستانها، هتلها و غیره که دارای دیزلهای تولید برق اضطراری هستند و مجموع ظرفیت این دیزلها در کشور حدود 3 هزار مگاوات است، خریداری می‌شود.

چیت چیان عنوان کرد: آئین‌ نامه‌ای تدوین و ابلاغ شده تا کسانی‌ که چنین ظرفیتهایی را داشته باشند، در زمان نیاز وزارت نیرو، برق تولیدی خود را وارد شبکه کنند، وزارت نیرو نیز در برابر برقی که این موسسات تولید می‌کنند قیمت خوبی را به آنها پرداخت می‌کند تا انگیزه لازم برای همکاری این موسسات ایجاد شود.

وی از آمادگی همه نیروگاههای موجود برای تولید برق در طول تابستان با حداکثر تولید خبر داد و افزود: شبکه‌ های انتقال و توزیع نیز باید آمادگی کامل داشته باشند و طرحهای توسعه‌ای نیز حتما تا قبل از وقوع پیک امسال، به مدار وارد شوند تا محدودیت ظرفیت انتقال و توزیع موجب خاموشی نشود.

وزیر نیرو با بیان این که برای تامین پیک مصرف تابستان، آمادگی تولید 52 هزار مگاوات برق را داریم، گفت: پارسال پیک مصرف برق حدود 50 هزار مگاوات بود، امسال پیش بینی 52 تا 53 هزار مگاوات را داریم و چنانچه دمای هوا افزایش یابد، از گزینه‌ های خرید برق از بخش خصوصی، همکاری صنایع و بسته‌ های تشویقی کشاورزان در مدیریت مصرف استفاده می‌کنیم.

چیت چیان از مردم درخواست کرد در زمان پیک مصرف روز یعنی از 12 ظهر تا 4 عصر و پیک شبانه از زمان غروب آفتاب تا چهار ساعت بعد از آن از وسایل پرمصرف برقی از جمله اتو، ماشین لباسشویی، کولرهای گازی اجتناب کنند و در طول روز با استفاده از نور طبیعی، به پیک مصرف و اقتصاد خانوار کمک کنند.

وی دلیل استقبال نکردن مردم از انرژیهای خورشیدی را قیمت ارزان برق ارائه شده دانست و افزود: اگر از سیستمهای خورشیدی برای برق استفاده شود نه تنها به تولید برق کشور کمک می‌شود، بلکه عاملی برای حفظ محیط زیست نیز خواهد بود.

کد خبر 261783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =