صنعت نفت عامل توسعه گچساران شناخته شد

توسعه نوع یا حالتی از دگرگونی اجتماعی است که انسان برای دستیابی به نیازها و خواسته های خود در محیط ایجاد می کند و همواره تلاش می کند محیط زیستی و اجتماعی خود را در برای پاسخگویی به نیازهای خویش دگرگون کند.

این فرم از تغییر در کشورهای مختلف جهان رویه‌ای متفاوت دارد به گونه ای که روند توسعه صنعتی در کشورهای جهان سوم در قالب نوسازی برگرفته از غرب ایجاد شد.

اگرچه باید در نظر داشت که توسعه جریانی چند بعدی است که مستلزم تغییرات اساسی در ساخت اجتماعی، طرز تلقی عامعه مردم و نهادهای ملی و نیز سریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه کن کردن فقر مطلق است.

اقتصاد ایران نیز از اواخر قرن 19 تا به امروز به طور عمیق دگرگون شده است که نفت یکی از موثرترین عوامل این دگرگونی بوده است.

نفت در طول صد سالی که از پایه گذاری آن در ایران می گذرد، با حیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایرانیان گره خورده است و مسیر توسعه کشور و ارتقای قدرت ملی ایران نیز از این بخش ایجاد شده است. بگونه ای که با ورود صنعت در هر جامعه ای نشانه های رشد اقتصادی در آن منطقه قابل مشاهده است.

زیرا درآمد نفت به عنوان یکی از عوامل کارساز توسعه اقتصادی بویژه در بخش صنعت است. با در نظر داشتن این که صنعت نفت، یکی از نخستین صنایع پیشرفت اقتصاد ایران است. 

حضور صنعت نفت در گچساران به عنوان یکی از 10 میدان نفتی بزرگ جهان که توان تولید روزانه 750 بشکه نفت خام و 11 میلیون متر مکعب گاز همراه را دارد، یک فرصت مناسب برای ایجاد توسعه در این منطقه را فراهم کرده است.

از این رو در مقاله «نقش صنعت نفت در توسعه اجتماعی- اقتصادی شهر گچساران از دیدگاه شهروندان» توسعه در شهر گچساران را در دو حوزه اجتماعی و اقتصادی بررسی شده است.

در حوزه اجتماعی ابعادی چون شهرگرایی، رشد آموزش، تحرک اجتماعی و نابرابری اجتماعی و در حوزه اقتصادی ابعادی چون مصرف گرایی و نابرابری اقتصادی سنجش شده است.

نتیجه تحقیق حاکی از آن است که صنعت نفت سبب توسعه در این شهر شده است اما این توسعه به صورت متوازن و هماهنگ نبوده است. 
کد خبر 261784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =