۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
  • کد خبر: 261801
دیدار کوتاه نفت با قیمت 50 دلاری

اختلالهای گوناگون در عرضه نفت جهان و کاهش سطح ذخیره سازی سوخت، سبب شد قیمت شاخص نفت خام آمریکا در هفته گذشته از سه درصد رشد برخوردار شود.

انتشار آمارهای گوناگون درباره کاهش سطح ذخیره سازی سوخت در آمریکا، مهمترین عاملی بود که در هفته گذشته سبب شد قیمت نفت خام برای مدتی کوتاه از مرز 50 دلار عبور کند، اما نگرانی درباره افزایش تولید، سبب شد این قیمت دوامی نداشته باشد.

در نخستین روز معاملات بازارهای جهانی در هفته گذشته (دوشنبه سوم خردادماه) با توجه به تلاش تولیدکنندگان نفت در کانادا برای از سرگیری تولید از یک سو و رشد صادرات نفت ایران از سوی دیگر، قیمت نفت برای چهارمین روز پیاپی کاهش یافت که طولانی ترین روند کاهشی قیمت این کالای راهبردی در یک ماه اخیر به شمار می آمد.

خنک شدن هوا سبب شد مهار آتش سوزی در کانادا آسانتر شود و شرکتهای کانادایی همچون سانکور و سینکرود توانستند تولید نفت خود را در ایالت آلبرتا این کشور ازسر گیرند.

مسئولان صنعت نفت ایران نیز اعلام کردند که در میانه فصل تابستان، صادرات نفت این کشور از مرز دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز بگذرد.

از سوی دیگر، نظرسنجی شبکه خبری بلومبرگ از کارشناسان نشان داد که با توجه به تلاش عربستان برای فشار آوردن به تولیدکنندگان رقیب، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست این هفته خود در وین، محدودیتی برای تولید اعضای این سازمان تعیین نخواهد کرد.

قیمت شاخص دابلیو تی آی آمریکا با 33 سنت کاهش، به 48 دلار و هشت سنت برای هر بشکه رسید. مجموع حجم معاملات این شاخص در بورس کالای نیویورک، 33 درصد نسبت به میانگین 100 روز پیش از آن کمتر بود.

شاخص نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژوئیه نیز 37 درصد افت را تجربه کرد و در سطح 48 دلار و 35 سنت برای هر بشکه تثبیت شد. این شاخص همچنان برتری 27 سنتی خود را نسبت به شاخص نفت خام دبلیو تی آی حفظ کرد.

گمانه زنی درباره کاهش سطح ذخیره سازی نفت در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا، بخشی از افت قیمت نفت را در روز دوشنبه جبران کرد.

برآوردها نشان می دهد که سطح ذخیره سازی نفت در پایانه یاد شده در هفته منتهی به 31 اردیبهشت ماه، 400 هزار بشکه کاهش داشته است.

پس از توافق مسئولان شرکت ملی نفت لیبی و مسئولان نفتی مستقر در شرق این کشور، صادرات نفت از پایانه مرسی الحریقه لیبی ازسر گرفته شد. پس از توافق یاد شده، روز جمعه (31 اردیبهشت) یک محموله نفتی با حجم 660 هزار بشکه از این پایانه ارسال شد که نخستین محموله پس از تعطیلی این پایانه در پی اختلاف گروههای شرق و غرب لیبی به شمار می آمد.

نظرسنجی از کارشناسان نشان می دهد که سطح ذخیره سازی نفت در آمریکا در هفته منتهی به 31 اردیبهشت ماه، دو میلیون بشکه کاهش داشته است و شاید سطح ذخیره سازی فرآورده های نفتی نیز در این کشور افت کرده باشد.

در معاملات روز سه شنبه (چهارم خردادماه) و پیش از انتشار اطلاعات رسمی دولت آمریکا درباره سطح ذخیره سازی نفت در این کشور، قیمت نفت افزایش یافت.

در بورس کالای نیویورک، قیمت شاخص نفت خام دابلیو تی آی آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه، با 54 سنت افزایش به 48 دلار و 62 سنت برای هر بشکه رسید.

یکی از عوامل رشد قیمت شاخص دبلیو تی آی این بود که مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) در گزارش هفتگی خود اعلام کرد سطح ذخیره سازی نفت خام در این کشور در هفته منتهی به 31 اردیبهشت، پنج میلیون و 140 هزار بشکه کاهش داشته است.

قیمت شاخص نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژوئیه نیز با 26 سنت رشد، به 48 دلار و 61 سنت رسید، به گونه ای که برتری قیمت این شاخص نسبت به شاخص دبلیو تی آی، تنها یک سنت بود.

در همین زمینه، فلاح الامری، نماینده عراق در هیئت عامل اوپک و رئیس اداره بازاریابی نفت این کشور، اعلام کرد که تولید نفت در آمریکا، مکزیک، ونزوئلا و دریای شمال در حال کاهش است و با بروز اختلالهای گوناگون در عرضه نفت، قیمتها اندکی افزایش خواهند یافت.

اعتراض به مقررات جدید کار در فرانسه سبب شد فعالیت همه پالایشگاههای نفت در این کشور مختل و یا متوقف شود. به گفته کارشناسان، بحران سوخت در فرانسه می تواند به رشد قیمت نفت کمک کند، زیرا فرانسویها به زودی وادار می شوند برای جبران کاهش ذخیره سازیهای راهبردی سوخت، واردات خود را افزایش دهند.

در معاملات روز چهارشنبه (پنجم خردادماه) پس از گزارش دولت آمریکا درباره افت فراتر از انتظار سطح ذخیره سازی سوخت در این کشور، قیمت نفت 2 درصد افزایش یافت، اما تلاش معامله گران برای سودبری از این رشد سبب شد قیمت نفت نتواند مرز 50 دلار را پشت سر بگذارد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که در هفته منتهی به 31 اردیبهشت، سطح ذخیره سازی نفت در این کشور با چهار میلیون و 200 هزار بشکه کاهش رو به رو شده است. کارشناسان پیش بینی می کردند که سطح ذخیره سازی نفت آمریکا تنها دو میلیون و 500 هزار بشکه کاهش داشته باشد.

قیمت شاخص نفت خام برنت با یک دلار و 13 سنت افزایش، به 49 دلار و 74 سنت برای هر بشکه رسید. در معاملات میان روز، این شاخص قیمت 49 دلار و 96 سنت را نیز تجربه کرده بود.

شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز با 94 سنت رشد، قیمت نهایی 49 دلار و 56 سنت را تجربه کرد.

به گفته معامله گران، تلاش معامله گران برای نهایی کردن معاملات و سودبری در آستانه تعطیلات روز یادبود در آمریکا، سبب شد رشد قیمت نفت محدود شود.

پس از کاهش چهار میلیون بشکه از عرضه نفت جهان به دلیل حوادثی همچون آتش سوزی در کانادا، بحران اقتصادی در ونزوئلا و حمله به تأسیسات نفتی نیجریه و لیبی، بسیاری از معامله گران امیدوار بودند قیمت نفت مرز 50 دلار را پشت سر بگذارد.

با وجود رشد قیمت نفت، قیمت بنزین در آمریکا با حدود 1.5 درصد کاهش، به یک دلار و 63 سنت برای هر گالون رسید، زیرا طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا و بر خلاف پیش بینی کارشناسان، سطح ذخیره سازی بنزین این کشور افزایش یافت.

در معاملات روز پنج شنبه (ششم خردادماه ) قیمت نفت مدتی کوتاه از مرز 50 دلار فراتر رفت، اما پس از آن دوباره رو به کاهش گذاشت.

نگرانی درباره افزایش تولید نفت در واکنش به رشد قیمت، یکی از عواملی بود که بر قیمت نفت تأثیر منفی داشت. قیمت کنونی نفت نسبت به حداقل قیمت آن در زمستان سال گذشته، حدود 90 درصد بیشتر است.

در پایان معاملات این روز قیمت شاخص نفت خام برنت با 15 سنت کاهش، به 49 دلار و 59 سنت برای هر بشکه رسید. در معاملات میان روز، این شاخص قیمت 50 دلار و 51 سنت را نیز تجربه کرد که بالاترین قیمت آن در هفت ماه گذشته بود.

قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز با هشت سنت کاهش، در سطح 49 دلار و 48 سنت برای هر بشکه تثبیت شد. این شاخص نیز در معاملات میان روز از مرز 50 دلار عبار کرد.

قیمت نفت در آخرین روز هفته گذشته (هفتم خرداد) برای دومین روز پیاپی کاهش یافت، زیرا از یک سو، برخی از با پایان دادن به معاملات خود، از نزدیک شدن قیمت نفت به سطح 50 دلار سودبری کردند و از سوی دیگر، نگرانیها درباره تأثیر رشد قیمت نفت بر افزایش تولید آن، بیشتر شد.

افزایش قیمت دلار نیز در افت قیمت نفت تأثیر داشت. با توجه به قیمتگذاری نفت به دلار، افزایش ارزش این ارز به طور معمول سبب می شود خرید نفت برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر تمام شود و مطلوبیت این کالا کاهش یابد. مهمترین دلیل افزایش ارزش دلار، سخنان جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا، بود که گفت در ماههای آینده، افزایش نرخ سود بانکی در آمریکا ممکن است مطلوب باشد.

قرار گرفتن در آستانه تعطیلات بلند مدت در آمریکا به دلیل نزدیک شدن به روز یادبود، بسیاری از معامله گران را از ادامه معاملات افزایشی، بر حذر داشت.

هر بشکه نفت خام برنت با 27 سنت کاهش قیمت، به 49 دلار و 32 سنت رسید و قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی نیز با 15 سنت افت، در سطح 49 دلار و 33 سنت تثبیت شد.

در مجموع در پایان هفته گذشته، قیمت شاخص نفت خام برنت یک درصد نسبت به هفته پیش از آن رشد داشت و قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز از سه درصد رشد هفتگی برخوردار شد.

تحلیلگران اعلام کردند که با نزدیک شدن به مرز 50 دلار، هر دو شاخص نفت خام برنت و دبلیو تی آی در سه تا پنج هفته آینده با نوسانهای فنی معاملاتی رو به رو خواهند شد.

اختلال در تولید نفت کانادا و نیجریه، از مهمترین دلایل عبور قیمت نفت از مرکز 50 دلار بوده اند، اما به گفته کارشناسان این اختلالها کوتاه مدت هستند و نمی توانند قیمت نفت را در این سطح نگاه دارند.

یحیی احمدی

کد خبر 261801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =