ساخت SPM فاز 19 به پیشرفت 70 درصدی رسید

مدیر خطوط لوله و SPM فاز 19 شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با اشاره به پیشرفت 70 درصدی ساخت SPM فاز 19 پارس جنوبی، گفت: با اجرای این پروژه انتقال دانش مهندسی و ساخت پایانه های شناور کامل می‌شود.

محمدرضا عاطفه پور در گفتگو با خبرنگار شانا ظرفیت SPM فاز 19 را هفت هزار مترمکعب بر ساعت اعلام کرد و گفت: با نصب و راه‌اندازی این SPM، ظرفیت صادرات میعانات گازی در پارس 2، 140 درصد افزایش می یابد.

به گفته وی، SPM فاز 19 به خط لوله 36 اینچ متصل شده و به همراه SPM فاز 12، میعانات گازی فازهای 11، 12، 13، 14، 19 و 22 تا 24 را صادر می‌کند. 

به گفته وی در حال حاضر SPM فاز 19 پارس جنوبی به عنوان ترمینال شناور دوم پارس 2 پارس جنوبی در حال ساخت است. پایانه شناور نخست در فاز 12 قرار دارد که هم‌اکنون در مدار قرار دارد. این گوی شناور نیز در فاصله پنج کیلومتری از دریا و در کنار آن نصب خواهد شد. 

مدیر خطوط لوله و SPM پیشرفت ساخت SPM فاز 19 را 70 درصد اعلام کرد و افزود: هم اکنون مهندسی پروژه انجام شده، تامین کالا صورت گرفته است و پیمانکار در حال انجام و تکمیل مراحل ساخت است.

عاطفه پور ادامه داد: همچنین عملیات نصب از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران طراحی و با استفاده از شناورهای آن شرکت انجام می‌شود. 

وی با بیان این که 100 درصد مهندسی نصب این گوی شناور داخلی بوده و از تجهیزات شرکت نیز استفاده خواهد شد، ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شد، تابستان امسال SPM فاز 19 وارد کشور شده و عملیات نصب آن در صورت تامین منابع مالی از اواخر تابستان آغاز می شود. 

وی تصریح کرد: پیمانکار فرعی، SPM فاز 19 را در چین می سازد، اما شرکتهای تامین کالا و تجهیزات آن، از سازندگان معتبر اروپایی انتخاب شده‌اند. ضمن این که مهندسی آن هم با نظارت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی انجام می‌شود.

مدیر خطوط لوله و SPM فاز 19 ادامه داد: با اجرای این پروژه انتقال دانش مهندسی و ساخت پایانه های شناور کامل می‌شود و می‌توانیم ترمینال بعدی را در داخل کشور و به صورت EPCI انجام دهیم. البته در یارد خرمشهر نیز یک بویه را ساخته‌ایم و از این پس این امکان را داریم که کل مجموعه SPM را به صورت EPCI اجرا کنیم.

مدیر خطوط لوله، SPM  و کابل فاز 19 پارس جنوبی، درباره عملیات ساخت خطوط لوله فاز 19 پارس جنوبی اظهارکرد: این فاز دارای هفت خط لوله (2 خط لوله 32 اینچ، 2 خط درون میدانی 18 اینچ، یک خط 36 اینچ و دو خط لوله خشکی) است که عملیات نصب، اتصال به سکو، اصلاح تقاطعها و بازه‌های آزاد و  آزامایشهای آن انجام شده است و در حال بهره‌برداری و یا آماده بهره‌برداری هستند.

کد خبر 261830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =