مدل مفهومی انتقال میان سازمانی دانش مدیریت پروژه تدوین شد

امروزه بسیاری از پروژه های بزرگ و زیرساختی جهان مانند پروژه های نفتی بین المللی، به صحنه نبردی برای یادگیری بدل شده است.

کشورهای در حال توسعه که ظرفیت مالی، مدیریتی و فناورانه محدودی برای انجام پروژهای بزرگ خود دارند به طور معمول از مشارکت شرکتهای توانمند بین المللی برای انجام این پروژه ها استفاده می کنند.

حضور شرکتهای توانمند بین المللی در پروژه های یک کشور، فرصتهای مختلفی از جمله یادگیری و انتقال قابلیتهای مدیریتی و فناورانه را برای شرکتها داخلی آن کشور فراهم می کنند. به همین منظور بسیاری از سازمانها از این پروژه ها برای ارتقای سطح دانش و قابلیتهای خود استفاده می کنند.

در سالهای اخیر با توجه به سیاستهای کلان صنعت نفت ایران، بسیاری از پروژه های بزرگ و مهم این صنعت با همکاری شرکتهای توانمند خارجی انجام شده اند. 

اما در همین پروژه ها عوامل متعددی وجود دارد که اگر به خوبی مدیریت نشوند باعث کاهش و یا از دست رفتن فرصت های یادگیری می شود.

از این رو در مقاله «مدل مفهومی انتقال بین سازمانی دانش مدیریت پروژه در کنسرسیومهای بین المللی صنعت نفت ایران» پژوهشگران حوزه مدیریت پروژه، سیستم و بهره وری تلاش کردند تا پیشنهاداتی برای افزایش میزان انتقال دانش مدیریت پروژه در کنسرسیومهای بین المللی صنعت نفت ارائه کنند.

برای دستیبابی به این هدف، تلاش شده تا عوامل کلیدی موثر بر انتقال میان سازمانی دانش مدیریت پروژه در پروژه های مشترک بین المللی شناسایی، دسته بندی و الویت بندی شوند.

زیرا آگاهی و درک بهتر از این عوامل به دست اندرکاران صنعت نفت کشور کمک خواهد کرد تا در پروژه های آینده توجه بیشتری به پیش نیازهای انتقال دانش مدیریت پروژه از شرکت خارجی داشته و با مدیریت اثربخش این عوامل، میزان انتقال دانش را بهبود دهند.

براین اساس با استفاده از مشارکت 18 نفر از خبرگان صنعت نفت، 22 عامل در این رابطه شناسایی شدند که از میان آنها 10 عامل از جمله «بالاتر بودن سطح بلوغ شرکت خارجی در مدیریت پروژه»، «انگیزه و تمایل شرکت داخلی به کسب دانش مدیریت پروژه از شرکت خارجی» و «استحکام روابط و تعاملات دو شرکت با یکدیگر» به عنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر انتقال بین سازمانی دانش مدیریت پروژه در کنسرسیوم های بین المللی در صدر اولویتها قرار گرفتند.
کد خبر 261854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =