۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
  • کد خبر: 261855
اوپک به تولید بالای نفت ادامه خواهد داد

نمایندگان کشورهای عضو اوپک اعلام کردند که با توجه به بازگشت توازن به بازار نفت، اعضای این سازمان سطح تولید خود را کاهش نخواهند داد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال از وین، نمایندگان کشورهای عضو اوپک اعلام کردند که در نشست روز پنجشنبه (13 خرداد)، اعضای اوپک درباره سطح تولید خود تصمیمی هماهنگ اتخاذ نخواهند کرد، زیرا از موفقیت رویکرد انفعالی این سازمان در 18 ماه گذشته، نشانه هایی مشاهده شده است.

با توجه به بروز نشانه هایی از کاهش عرضه مازاد نفت، قیمت نفت نسبت به پایین ترین سطح خود در زمستان گذشته، نزدیک به دو برابر شده است.

رشد قیمت نفت سبب شده است درخواستها برای واکنش اوپک به وضعیت کنونی بازار، کاهش یابد.

فلاح العمری، فرستاده عراق در اوپک، اعلام کرد که هیچ پیشنهاد مشخص درباره تولید نفت، در دستور کار نشست این هفته اوپک وجود ندارد. بسیاری از دیگر فرستادگان اوپکی نیز همین دیدگاه را داشتند.

عربستان و متحدان آن در حاشیه خلیج فارس، باور دارند که رشد قیمت نفت نشان دهنده درستی رویکرد آنها در افزایش تولید نفت است. این کشورها باور داشتند که با توجه به رشد تولید نفت در آمریکا، کاهش تولید اوپک دیگر کارآمد نخواهد بود.

اکنون فرستادگان اوپکی ایران، عراق، کویت، نیجریه و دیگر اعضای این سازمان، همگی باور دارند که بازار رو به توازن حرکت می کند. به بیان دیگر، اوپک باید همین رویه کنونی را ادامه دهد.

اوپک پیش بینی می کند در سال جاری میلادی، تولید روزانه نفت آمریکا 430 هزار بشکه کاهش می یابد و این به معنای حذف بخشی از رقیبان این سازمان است. در کنار رویدادهایی همچون اختلال در تولید نفت کانادا و نیجریه، عرضه و تقاضای نفت رو به توازن گذاشته، اگرچه همچنان سطح ذخیره سازی سوخت جهان بالاست.

حتی اگر از رشد قیمت و اختلال در عرضه نفت خبری نبود، باز هم دورنمای روشنی برای توافق اوپکیها برای واکنش مشترک وجود نداشت.

اختلاف میان عربستان و ایران، بر سیاستهای نفتی تأثیر گذاشته است و پیش از این، سبب شد تولیدکنندگان نفت نتوانند برای تثبیت عرضه خود در دوحه قطر به توافق دست یابند.

از سوی دیگر، شکاف میان اعضای ثروتمند اوپک همچون عربستان و امارات که خواهان حفظ وضع موجود هستند و اعضای فقیرتر این سازمان همچون ونزوئلا و الجزایر که در پی مداخله اوپک در بازار هستند، روز به روز عمیقتر می شود.

امیر حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل، گفت: اکنون، اوپک قدرت تأثیرگذاری چندانی در بازار ندارد.

تحلیلگران باور دارند که نشست این هفته اوپک، گامی مهم در تغییر نقش این سازمان از یک کارتل به یک بازیگر بزرگ بازار است که قدرت آن، از سهم بزرگ آن در بازار ناشی می شود.

عادل حمیزه، پژوهشگر انرژی دانشگاه آکسفورد، گفت: عربستان اکنون می تواند به دیگر اعضای اوپک بگوید که راهبرد این کشور کارآمد بوده است و باید ادامه یابد.

پیش بینی می شود که در نشست این هفته اوپک، اوپک گابن را به عنوان عضو چهاردهم خود بپذیرد. گابن کشوری در غرب آفریقا است که روزانه 240 هزار بشکه نفت تولید می کند.

طبق برآورد آژانس بین المللی انرژی، سهم اوپک از بازار نفت جهان از 41 درصد کنونی به 44 درصد در سال 2025 میلادی افزایش می یابد.

نشست این هفته، نخستین نشست اوپک پس از اعلام برنامه عربستان برای تحول اقتصاد داخلی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به شمار می آید. برکناری علی النعیمی از مقام وزارت نفت عربستان و اعلام برنامه واگذاری سهام شرکت آرامکو، از گامهای نخست سعودیها برای اجرای تحول یاد شده است.

برخی فعالان بازار نفت باور دارند که پس از عرضه سهام آرامکو در بازارهای سهام، این شرکت دیگر نمی تواند تولید کمتر از ظرفیت واقعی خود را توجیه کند. ظرفیت اضافی تولید عربستان، پیش از این یکی از اهرمهای مهم اوپک برای کنترل قیمت در بازار نفت بوده است.

خالد الفالح، وزیر نفت جدید عربستان، هنوز درباره برنامه خود برای هدایت راهبردهای صنعت نفت این کشور، توضیح چندان ارائه نکرده است. گفته می شود که اکنون، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، تصمیم گیرنده اصلی درباره سیاستهای نفتی این کشور است.

نشست این هفته اوپک همچنین نخستین نشست پس از پایان تحریمهای غربی علیه ایران به شمار می آید. مسئولان ایرانی اعلام کردند که پیش از بازگشت تولید نفت این کشور به سطح چهار میلیون تا چهار میلیون و 200 هزار بشکه در دوران پیش از تحریم، این کشور با هیچ برنامه ای برای محدودیت تولید نفت همراهی نخواهد کرد.

تولید نفت ایران اکنون به سه میلیون و 700 هزار بشکه در روز می رسد.

نمایندگان کشورهای عضو اوپک اعلام کردند که بعید است ایران و عربستان در نشست این هفته این سازمان به همفکری برسند.

آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، گفت: اوپک اکنون با بحران اختلافهای داخلی درگیر است؛ با وجود این، من هنوز باور ندارم که این سازمان به پایان راه خود رسیده باشد.

کد خبر 261855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =