95 درصد ترانسفورماتورهای شبکه برق ساخت داخل است

حدود 95 درصد ترانسفورماتورهای شبکه برق سراسری ساخت داخل و 100 درصد نیاز ترانسهای شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع از داخل تامین می‌شود.

به‌ گزارش شانا، هوشنگ فلاحتیان امروز (دوشنبه 10 خرداد ماه) در حاشیه یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی در پژوهشگاه نیرو، در جمع خبرنگاران با بیان این که بیش از 95 درصد ترانسفورماتورهای موجود در شبکه برق سراسری ساخت داخل است و نزدیک به 100 درصد نیاز ترانسهای شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع از طریق شرکتهای داخلی تامین می‌شود. گفت: همه کنتورهای هوشمندی که در شبکه‌های برق سراسری نصب شده ساخت داخل  است و هیچ کنتور هوشمند وارداتی یا با همکاری شرکتهای خارجی در شبکه برق کشور نصب نشده است.

وی با اشاره به این که در گذشته نیازمند تجهیزاتی بودیم که در کشور تولید نمی‌شد، با اشاره به توربینهای گازی کلاس f افزود: این توربینها دارای راندمان بیش از 58 درصد است که بزودی تولید آنها در کشور آغاز می‌شود.

فلاحتیان با اشاره به این که برخی سرمایه‌گذارن خارجی تمایل دارند که 100 درصد سرمایه احداث نیروگاه ها را تامین کنند و برق را به قیمت کمتر از تولیدکنندگان داخلی نیز عرضه کنند، گفت: هنوز هیچ قراردادی مبادله نشده و اگر قراردادی منعقد شود فقط برای انتقال تکنولوژی‌به داخل کشور، افزایش بهره‌وری، کاهش شدت مصرف انرژی، کارآفرینی و توسعه اشتغال خواهد بود. 

وی در ادامه با بیان ای نکه در صورت تمایل متقاضیان خارجی، می‌توانند از شریکان ایرانی استفاده کنند، افزود: سازندگان و تولیدکنندگان داخلی همچون سابق دارای بازارهای داخلی هستند و اگر مناقصه‌هایی برگزار شود با رعایت قوانین و مقررات مربوط به حمایت از ساخت تولید داخلی خواهد بود.

معاون وزیر نیرو درباره همکاری شرکتهای خارجی با شبکه برق ایران گفت: کره جنوبی و دیگر کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند تا طرحهایی را به‌صورت پایلوت در جزیره‌های کوچک انجام دهند تا ما با آن فناوریها آشنا شویم و با توجه به نمونه‌های اجرایی بتوانیم کارهای خود را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: امسال نیز برنامه‌ریزی شده تا 400 دستگاه کنتور هوشمند در شبکه برق کشور استفاده شود و قرارداد همه اینها با تولیدکنندگان داخلی امضا شده است.

فلاحتیان با اشاره به مناقصه‌ای که برای تامین تجهیزات پستهای انتقال و فوق توزیع در حال برگزاری است گفت: 86 شرکت داخلی و خارجی در فراخوان وزارت نیرو شرکت کردند و در نهایت 19 شرکت تایید صلاحیت شدند که از این میان 14 تا 15 شرکت ایرانی و خارجی آماده همکاری هستند.

به گزارش وزارت نیرو، معاون برق و انرژی وزیر نیرو اظهار داشت: تمامی شرکت‌هایی که توانایی احداث پستهای انتقال و فوق توزیع را دارند در این مناقصه با شرکای خارجی خود حاضر هستند و هیچ گونه ابهامی در این زمینه وجود ندارد و بخش خصوصی نیز نباید از این نظر نگرانی داشته باشد.

کد خبر 261891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =