۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
  • کد خبر: 261899
فرمولاسیون جدید نانو سیالات حفاری تهیه شد

متخصصان مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری با همکاری استادان هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعت نفت موفق به تهیه فرمولاسیون جدیدی از نانو سیالات حفاری شدند.

به گزارش شانا، مصطفی صداقت زاده، کارشناس ارشد مدیریت، پژوهش و فناوری شرکت با اشاره به تهیه فرمولاسیون جدید نانو سیالات حفاری با همکاری دانشگاههای صنعتی شریف، صنعت نفت و شرکت ملی حفاری ایران گفت: در این طرح پژوهشی که به مدت 2 سال به طول انجامید، مدلسازی رفتار نانو سیالات حفاری در چاههای جهت دار و افقی به منظور پیش بینی لحظه‌ای رشد کیک سیال حفاری بر روی دیواره چاه و کاهش آسیب احتمالی بر سازند در حین عملیات حفاری ارائه شد. 

وی افزود: بر این اساس، ابتدا با طراحی و ساخت دستگاه شبیه ساز دینامیکی گردش سیال حفاری در شرایط درون چاهی، اقدام به بررسی رفتار نانو ذرات مختلف بر مکانیزم رشد کیک سیال حفاری در چاههای جهت دار شد.

کارشناس ارشد مدیریت، پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ادامه داد: سپس با مدلسازی ریاضی حرکت نانو ذرات در سیال حفاری، فرمولاسیون بهینه برای ساخت نانو سیال حفاری با هدف به حداقل رساندن آسیب وارد بر سازند ارائه شد.

صداقت زاده اظهارکرد: از دستاوردهای این پژوهش می‌توان برای ساخت نسل جدیدی از نانو سیالات حفاری به منظور کاهش احتمال ریسک گیر رشته حفاری در چاههای جهت دار و طراحی سیالات ویژه برای حفاری مخازن شکافدار با هرزروی بالا استفاده کرد. 

کد خبر 261899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =