بخشی از معضل آلودگی هوا در 2 سال گذشته حل شده است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش دو و نیم برابری هوای پاک و سالم شهر تهران در سال 94 در مقایسه با سال پیش از آن گفت: مشاهده کردیم که با همکاری همه دستگاهها می توانیم معضلی همچون آلودگی هوا را تا حد زیادی حل کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست امروز (سه شنبه، 11 خرداد ماه) در نشستی خبری با بیان این که دولت یازدهم، دولت محیط زیست است گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون فعالیتهای بسیاری برای حفظ محیط زیست کشور انجام داده است.

وی افزود: در بحث آلودگی هوا همیشه گفته می شد که معضل بزرگی پیش روی کشور قرار دارد، در صورتی که معضل چیزیست که قابل حل نباشد اما دیدیم که آلودگی هوای کلانشهر تهران طی 2 سال گذشته با همکاری دستگاههای ذیربط تا حدودی رفع شده است.

متصدی به موضوع طرح کهاب اشاره کرد و گفت: برای کاهش آلودگی هوا چند طرح مطرح شد که یکی از آنها حذف سوخت پتروشیمی ها بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با حذف سوخت تولیدی پتروشیمی ها میزان آلاینده ها از 300 برابر حد مجاز به 15 تا 20 درصد رسیده است که این موفقیت بزرگی بود، اما درباره طرح کهاب در حوزه خودروها موفقیتهایی کسب کردیم اما در بخش کنترل پمپ بنزینها و نازلهای سوخت به همکاریهای بیشتری نیاز داریم.

وی تصریح کرد: امیدواریم طرح کهاب توسط بخش خصوصی پیگیری شود که البته در این مورد با برخی شرکتهای دانش بنیان مذاکراتی انجام شده که امیدواریم بزودی اجرایی شود.

متصدی به موضوع موتور سیکلتهای کاربراتوری اشاره کرد و گفت: از تاریخ اول مهر ماه امسال، هیچگونه موتورسیکلت کاربراتوری در تهران و دیگر کلانشهرها شماره گذاری نخواهد شد و موتور سیکلت سازانی که بعد از این تاریخ موتور سیکلتی تولید کنند، از تولید آنها جلوگیری شده و وسیله نقلیه آنها نیز شماره گذاری نخواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست به توقف تولید برخی خودروهای گازسوز اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی محصولات خودروسازان که دوگانه سوز هستند، استاندارد لازم را نداشته که توقف تولید و شماره گذاری آنها صادر شد.

وی تصریح کرد: از تاریخ اول فروردین 95، خودروهای گازسوز باید یک پله ارتقا می یافتند که برخی از آنها استانداردهای لازم را رعایت نکردند؛ از این رو سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم به توقف شماره گذاری آنها کرد، البته برخی از خودروهای بنزین سوز نیز به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم اخطار و تولید برخی نیز متوقف شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع خودروهای فرسوده نیز اشاره و عنوان کرد: عمر خودروی شخصی در بسیاری از کشورها 10 سال و یا کمتر از آن است، اما در ایران به لحاظ برخی ملاحظات 15 تا 20 است که البته این موضوع منطقی به نظر نمی‌رسد و باید در آن بازنگری کرد.

متصدی در ادامه با بیان این که مشکل گرد و غبار در کشور تا حدود زیادی رفع شده است، گفت: در خوزستان بیشترین آلودگی مربوط به گرد و غبار وجود دارد که البته هزینه های زیادی نیز برای مقابله با این پدیده پرداخت شده و با همکاری وزارت نفت و دیگر دستگاههای متولی توانسته‌ایم با مالچ پاشی و یا نهالکاری بخشی از مشکلات را رفع کنیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست به اقدامهای اجرایی ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و افزود: براساس اجلاس پاریس، کاپ 21، مقرر شد ایران چهار درصد به صورت غیرمشروط و هشت درصد نیز به صورت مشروط و با رفع تحریمها، انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد که بدون تردید با اجرایی شدن سند اقتصاد کم کربن، بحث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز عملیاتی می‌شود.

وی با بیان این که هر فرد و یا دستگاهی باعث تخریب محیط زیست کشور شود به صورت قانونی با وی برخورد خواهد شد، تصریح کرد: هر وسیله‌ای که در کشور تولید می‌شود باید از استانداردهای لازم زیست محیطی برخوردار باشد، در غیر این صورت، تولید آن متوقف خواهد شد.

کد خبر 261976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =