سود بالای برنامه خصوصی سازی عربستان برای بانکهای بین المللی

یک گروه بانکداری طرح گسترده خصوصی سازی عربستان سعودی را گنجینه گرانبهایی برای بانک های بین المللی سرمایه گذاری توصیف کرد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، گروه بانکی سیتی گروپ اعلان کرد: طرح خصوصی سازی در عربستان سعودی از جمله فروش بخشی از سهام بزرگ ترین شرکت نفت جهان، بهترین فرصت برای بانک های سرمایه گذاری در بازارهای نوظهور به شمار می رود.

به گفته عمر اقتدار رئیس بخش سرمایه گذاری بانکی سیتی گروپ در منطقه خاورمیانه، اجرای طرحهای عربستان برای تجدیدساختار اقتصادی معروف به ویژن 2030 می تواند به یک منبع درآمد افسانه ای برای بانک های سرمایه گذاری تبدیل شود.

شاهزاده محمد بن سلمان معاون ولیعهد عربستان بر این تغییر و تحول غیرمنتظره در اقتصاد عربستان که بزرگترین اقتصاد جهان عرب به شمار می رود، نظارت می کند که هدف آن کاهش اتکا بر درآمدهای نفتی در پی سقوط قیمت ها از سال 2014 است.

این کشور قصد عرضه اولیه همگانی بخشی از سهام شرکت نفت عربستان سعودی آرامکو را به ارزش احتمالی بیش از 2 تریلیون دلار دارد که بخشی از طرح عربستان برای ایجاد صندوق ذخیره ارزی با ارزش نهایی بیش از 2 تریلیون دلار است.

بر اساس این طرح، صنعت برق عربستان به 4 شرکت تولید مستقل، تقسیم می شود.

بانک های جهانی سرمایه گذاری برای کسب نقشی در ارائه مشاوره به دولت عربستان در باره دریافت وام های بین المللی تا عرضه اولیه سهام، رقابت می کنند.

به گفته منابع آگاه، جی پی مورگان و مایکل کلاین که قبلا سرمایه گذار سیتی گروپ بودند، به عنوان مشاور در عرضه اولیه سهام آرامکو برگزیده شده اند.

همچنین بورس سهام عربستان سعودی، اچ اس بی سی را به عنوان مشاور مالی برای عرضه اولیه سهام خود برگزید که قرار است در سال 2018 اجرا شود.

به گفته منابع آگاه، سیتی گروپ در سال 2015 به عنوان معامله گر سهام عربستان سعودی تعیین شد که نخستین مجوز برای عملیات بانکی این گروه در عربستان از هنگام خروج از آن در سال 2004 بود.

این بانک در پی گشایش درهای بازار سهام عربستان بر روی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ژوئن 2015، به طور مستقیم در شرکت های ثبت شده در بورس سعودی سرمایه گذاری می کند.

بانک سیتی گروپ مستقر در نیویورک در سال 2004 میلادی، با فروش سهام 20 درصدی خود در بانک سعودی آمریکا معروف به گروه مالی سامبا، به صندوق دولتی سرمایه گذاری همگانی به بهای 760 میلیون دلار، به فعالیت هایش در این کشور که از 1955 شروع شده بود، پایان داد.

سیتی گروپ همچنین در برخی از بزرگ ترین معاملات عربستان از جمله خرید واحد پلاستیک جنرال الکتریک توسط شرکت صنایع پایه سعودی (سابک) به ارزش 11 میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 2007 همکاری کرده و در دریافت وام 10 میلیارد دلاری سال 2015 سعودی آرامکو، نقش داشته است.

کد خبر 261978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =