لکه‌های نفتی آب با اسفنج جدید پاکسازی می شود

دانشمندان موفق به توسعه یک اسفنج مکانیکی موثر شدند که می‌تواند با استفاده از فوم‌هایی با ساختارهای به هم پیوسته پرمنفذ که آب را به راحتی از خود عبور می‌دهد، لکه‌های عظیم نفتی را پاکسازی کند.

به گزارش شانا، بر اساس اعلام مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، این روش جدید که از فوم‌های پلی یورتان برای پاکسازی مستقیم لکه‌های نفتی از سطح آب استفاده می‌کند، می‌تواند جایگزین مناسبی برای روشهای سنتی پاکسازی لکه‌های نفتی باشد.

بر اساس این گزارش، در حالی که در گذشته و در روشهای سنتی از مکنده‌های قوی برای مکش لکه‌های نفتی از سطح آبها استفاده مِی‌شد، پژوهش جدید نشان می‌دهد که با فوم‌های پرمنفذ پلی یورتان با ساختارهای به هم پیوسته که اندازه منافذ آن کمتر از 500 میکرومتر است، می‌توان به ظرفیت جذب 30 گرم نفت در هر گرم پرداخت.

خاویر پینتو از موسسه فناوری (Istituto Italiano di Technologia) در ایتالیا اظهار کرد: ما می‌خواستیم ویژگیهای کلیدی و نحوه عملکرد این فوم‌ها را درک کنیم و به این منظور، بررسی عملکرد فوم‌ها به این دلیل بود که دریابیم آیا نیازی به تغییر شیمی سطح آب داریم یا این که آیا می‌توان به سادگی و با انتخاب فوم‌هایی با پارامترهای ساختاری مناسب به نتیجه مطلوب برسیم؟

 پینتو معتقد است که به دلیل سادگی فوم پلی یورتان، پیشنهاد تجاری شدن این مواد جدید برای پاکسازی لکه‌های نفتی می‌تواند خیلی زود عملی شود.
وی افزود: گام‌های بعدی ما توسعه مواد کامپوزیتی برای تصفیه آب در مقیاسهای گسترده‌تر است.

از مزایای روش جدید آن است که در آن از مواد به دست آمده از زباله استفاده شده است و به گفته محققان دارای خواص زیست تخریب پذیر یا زیست سازگار است و تاثیرات منفی کمی روی محیط زیست دارد.

محققان می‌توانند از این سیستمها نه تنها برای تمیز کردن لکه‌های نفتی، بلکه پاکسازی آلاینده‌های دیگر مانند فلزات سنگین یا آفت کشها استفاده کنند.

کد خبر 261993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =