سومین نشست کمیسیون عالی همکاریهای فناوری ایران و روسیه برگزار می‌شود

سومین نشست کمیسیون عالی همکاریهای فناوری ایران و روسیه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، امروز در مسکو پایتخت روسیه تشکیل می‌شود.

به گزارش شانا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دیمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، امروز (سه‌شنبه، 11 خردادماه) به عنوان روسای طرف ایرانی و روسی کمیسیون عالی همکاریهای فناوری ایران و روسیه، سومین نشست این کمیسیون را برگزار می‌کنند.

در این نشست که با حضور روسا و اعضای کارگروههای ذیل کمیسیون عالی همکاریهای فناوری ایران و روسیه  تشکیل خواهد شد، طرفین درباره گسترش و تعمیق همکاریهای فناوری 2 کشور و پیگیری مصوبات نشستهای پیشین این کمیسیون بحث و تبادل نظر می‌کنند.

با توجه به جایگاه ویژه کشور روسیه در حوزه علم و فناوری و پیشرفتهایی که جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته در برخی از حوزه های مختلف علمی و فناوری کسب کرده است و از سوی دیگر، علیرغم روابط سیاسی در سطوح عالی بین 2 کشور، اما مکانیزم و ساختاری برای پیگیری برنامه های همکاری فناوری بین ایران و روسیه، پیشتر به وجود نیامده بود.

بر همین اساس، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر نخست خود در سال 1393 به روسیه، پیشنهاد کرد این مکانیزم برای پیگیری، راهبری، مدیریت و رفع موانع همکاریهای فناوری ایجاد شود که روسها از این پیشنهاد استقبال کردند.

در نتیجه، کمیسیون عالی همکاریهای فناوری تشکیل شد که نخستین جلسه آن در سفر دوم به روسیه در مردادماه سال 1394 به ریاست سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از ایران و دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر از فدراسیون روسیه تشکیل شد.

براساس این گزارش، در رفت و آمدهایی که بین مسولان ایرانی و روسیه طی دو سال گذشته صورت گرفته است، نزدیک به 40 پروژه در زمینه های مختلف از جمله نانو، بیو و همکاریهای دانشگاهی برای شروع فعالیتهای تازه، مطرح و برخی از آنها نهایی شده و برخی نیز در حال مذاکره است که در سومین نشست کمیسیون عالی همکاریهای فناوری ایران و روسیه و کارگروههای ذیربط، بررسی و درباره آنها تصمیم گیری می‌شود.

شایان یادآوری است که معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، روز گذشته (دوشنبه، 10 خردادماه) در راس یک هیئت عالیرتبه علمی به مسکو پایتخت فدراسیون روسیه سفر کرده است.

کد خبر 261996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =