۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
  • کد خبر: 262011
وزیر جدید عربستان زیر ذره بین اوپک

پیش بینی می شود که پرسشها درباره رویه وزیر انرژی جدید عربستان، مرکز اصلی توجه در نشست این هفته اوپک باشد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، با نزدیک شدن به برگزاری نشست 169 اوپک در هفته جاری، نمایندگان کشورهای عضو این سازمان باور دارند که نتیجه این نشست را پیشاپیش می توان حدس زد: هر گونه اقدام هماهنگ برای کاهش تولید، نامحتمل است.

در عوض، بیشترین نگرانی درباره آینده اوپک پس از ورود یک مهره جدید به این سازمان، یعنی خالد الفالح، وزیر انرژی جدید عربستان، مهمترین دغدغه و پرسش در این نشست است.

الفالح که سکاندار وزارتخانه تازه تأسیس انرژی، صنعت و ذخایر معدنی شده است، باید جا پای شخصیتهایی همچون زکی یمانی، وزیر پیشین عربستان که معمار تحریم فروش نفت اوپک در دهه 1970 میلادی بود، و علی النعیمی، که یک ربع قرن در مرکز تصمیمگیریهای اوپک قرار داشت، بگذارد.

در دوران وزارت یمانی و النعیمی، هماهنگی کشورهای عضو اوپک و تأثیر بر بازارهای جهانی، مهمترین مأموریت وزیر نفت عربستان به شمار می آمد. این در حالی است که الفالح، با مسئولیتهای دشواری در اقتصاد داخلی و پیچیده عربستان رو به رو خواهد بود.

فشار بر الفالح برای اصلاح اقتصاد داخلی عربستان و اختلاف این کشور با ایران، به این معناست که او برای کاهش تنشها و اتخاذ تصمیمهای هماهنگ، توان انعطاف اندکی دارد.

یاسر الگیندی، کارشناس مؤسسه آمریکایی مدلی، گفت: انتصاب الفالح، به روشنی مسئله ای مربوط به سیاستهای داخلی است و ارتباط چندانی به سیاستهای نفتی بین المللی ندارد.

محمد السبان، کارشناس مستقل نفتی و از مشاوران پیشین وزارت نفت عربستان، گفت: دوره آینده، آزمونی واقعی است که مشخص می کند که آیا اوپک هنوز زنده است یا نه.

رشد قیمت نفت در هفته های اخیر، بخشی از فشارها را بر اوپک برای واکنش نشان دادن در نشست این هفته خود، کاهش داده است. در هفته گذشته، قیمت نفت برای مدتی کوتاه از مرز 50 دلار نیز عبور کرد.

فلاح العمری، نماینده عراق در هیئت عامل اوپک، اعلام کرد هیچ پیشنهادی درباره تولید در دستور کار اوپک قرار ندارد. بسیاری از دیگر نمایندگان کشورهای عضو اوپک نیز همین دیدگاه را اعلام کردند.

در روزهای باقی مانده تا برگزاری نشست اوپک، نگرانی درباره تعهد عربستان به تقویت اوپک، تشدید شده، زیرا ارتباطهای معمول میان نمایندگان کشورهای عضو دچار رکود شده است.

الفالح و دیگر مسئولان عربستانی، به درخواستها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

پنج سال پس از آغاز جنبش بهار عربی در خاورمیانه و یک سال پس از روی کار آمدن پادشاه جدید عربستان، این کشور اکنون در تقاطع مهم تاریخی قرار دارد.

پادشگاه سعودی همه امور مهم عربستان از جمله وزارتخانه های اقتصادی را به پسرش محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، واگذار و برنامه هایی ویژه برای بخش نفت این کشور مطرح کرده است.

الفالح نقشی عمده در این برنامه ها دارد. جانشین ولیعهد عربستان خود الفالح را برگزیده است و انتخاب او، کمی پس از آن اتفاق افتاده که محمد بن سلمان در رفتاری نامتعارف، نشست کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیر عضو اوپک در دوحه قطر برای تثبیت تولید نفت را ناکام گذاشت.

مداخله محمد بن سلمان در نشست دوحه و پیام او درباره این که بدون حضور ایران هیچ توافقی برای محدودیت تولید نفت انجام نمی شود، لرزه هایی عمیق در اوپک ایجاد کرد، زیرا عربستان آشکارا منافع داخلی اقتصادی و سیاسی خود را بر منافع این سازمان ترجیح داد.

هیچکس بهتر از الفالح آگاه نیست که برنامه تحول اقتصادی عربستان چه پیامدهایی برای سیاستهای انرژی و صنعت نفت این کشور دارد و الزامهای این تحول، تا چه حد تعامل سعودیها را با اوپک محدود می کنند.

بسیاری از دیگر اعضای اوپک، به شکلی مذبوحانه در پی یافتن راههایی برای محدود کردن تولید نفت برای افزایش قیمت آن هستند.

زیربناهای برنامه جانشین ولیعهد عربستان، که واگذاری سهام شرکت آرامکو، کاهش یارانه های انرژی و توسعه صنعت پتروشیمی عربستان را در بر می گیرد، وامدار تلاشهای الفالح در مدیریت آرامکو در سالهای 2009 تا 2015 میلادی است.

وزارتخانه جدید تحت امر الفالح، اکنون شامل بخش تولید برق عربستان نیز می شود. در سالهای اخیر، تقاضای داخلی برق در عربستان جهشی خیره کننده داشته است و رشد جمعیت و یارانه های دولتی، مهمترین دلایل رشد آن بوده اند. مصرف برق بر امکان صادرات نفت عربستان تأثیر مستقیم دارد، زیرا یک چهارم از برق این کشور با سوزاندن نفت به دست می آید. در برخی از فصلهای گرم سال، مصرف نفت عربستان برای تولید برق به حدود 900 هزار بشکه در روز می رسد.

این مسئله سبب می شود برای افزایش تولید نفت برای هماهنگی با تحولات سیاسی، برای تأثیرگذاری بر قیمتها و برای تثبیت بازار پس از شوکهای ناگهانی، دست الفالح بسته باشد.

آنتونی هالف، کارشناس اقتصادی مرکز سیاستهای جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا آمریکا، گفت: این واقعاً فصلی نو در سیاست نفتی عربستان است.

با این همه، بسیاری از کارشناسان و اعضای اوپک باور دارند که سعودیها تلاش می کنند در نشست این هفته این سازمان، از تنش و رویارویی بپرهیزد، حتی با وجود این که آنها برای بازنگری در برنامه شان برای تولید آزادانه نفت، اکراه دارند.

الفالح پس از پایان تحصیلات در رشته مهندسی در دانشگاه تگزاس ای اند ام، کار خود را در شرکت آرامکو از سال 1979 میلادی آغاز کرد. مهمترین دستاورد او در زمان مدیریت این شرکت، افزایش چشمگیر ظرفیت پالایش نفت خام در عربستان بود. آرامکو در عربستان و دیگر کشورها همچون چین و امریکا، پالایشگاههایی ساخت و ظرفیت پالایشی خود را از دو میلیون و 400 هزار بشکه در سال 2009 میلادی به پنج میلیون و 400 هزار بشکه در سال جاری میلادی رساند.

در کشورهای مهم همچون چین و آمریکا، سهام آرامکو در این پالایشگاهها در قالب مالکیت مشترک است. عربستان برای برای ساخت پالایشگاه در هند نیز برنامه هایی دارد.

الفالح همچنین بر توسعه فعالیتهای آرامکو در بخش پتروشیمی نظارت داشت و از ظرفیت تولید نفت عربستان برای تولید محصولات دارای ارزش افزوده همچون پلاستیک و مواد شیمیایی صنعتی، بهره گرفت.

کد خبر 262011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =