بررسی عوامل افزایشی و کاهنده در نوسانهای قیمت نفت

کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین ‏المللی انرژی در در شصت و یکمین جلسه بررسی تحولات بازارهای نفت و گاز جهان به بررسی عوامل تضعیف کننده و تقویت کننده در نوسانات قیمت نفت پرداخت.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی یوسفی در گزارشی با ارائه خلاصه تحولات بازار نفت اظهار کرد: روند افزایشی قیمت نفت که از اواسط ماه فوریه سال 2016 آغاز شده است، در ماه مه نیز با شدت بیشتری ادامه یافت.

وی با بیان جزئیات آماری از تحولات بازار نفت، گفت: در مقطع مورد اشاره قیمت سبد نفتی اوپک با 13.4 درصد افزایش از 37.86 دلار برای هر بشکه در ماه آوریل به 42.94 دلار در بشکه در ماه مه رسید و قیمت نفت خام شاخص برنت موعد دار با 12.3 درصد افزایش از 41.48 دلار در بشکه در ماه آوریل، 46.60 دلار برای هر بشکه در ماه مه را تجربه کرد و از سویی قیمت نفت خام دابلیو تی آی با 13.8 درصد افزایش از 40.95 دلار برای هر بشکه در ماه آوریل به 46.60 دلار در بشکه در ماه مه رسید.

یوسفی با اشاره به عوامل موثر در نوسانهای قیمت نفت در این دوره زمانی درباره عوامل تقویت کننده، توضیح داد: روند افزایشی افزایش حجم ذخیره‏ سازیهای تجاری کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (OECD) متوقف شده و ذخیره‏ سازیهای تجاری نفت‏ خام آمریکا نیز روند کاهشی داشته است، با این حال سطح ذخیره‏ سازیهای تجاری بسیار بالاتر از میانگین پنج ‏سال گذشته بوده است و همچنان به عنوان یک عامل بازدارنده در تقویت قیمت نفت عمل خواهد کرد.

وی، همچنین ادامه روند کاهش تولید نفت خام (نفت شیل)، روند رشد مصرف بالاتر از مقدار برآورد پیشین، ادامه روند کاهشی تعداد دکلهای حفاری فعال در بخش نفت آمریکا، افزایش روند ورشکستگی شرکتهای فعال در بخش نفت و گاز آمریکای شمالی، ادامه بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا و نگرانیها نسبت به تشدید بی‏ ثباتی سیاسی در این کشور، خرابکاری در خط لوله کانو لیمون در کلمبیا با ظرفیت 210 هزار بشکه در روز، روند نزولی تولید دریای شمال  در چهار ماه گذشته را از جمله عوامل تقویت کننده در نوسانات قیمت نفت برشمرد.

یوسفی در توضیح عوامل تضعیف کننده نفت به وجود مازاد عرضه در بازار، افزایش تولید اوپک، افزایش ارزش دلار، افزایش تولید نفت خام ایران اشاره کرد.


کد خبر 262014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =