۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
  • کد خبر: 262029
سیاستهای انرژی هند بررسی شد

وابستگی هند به واردات سوختهای فسیلی با وجود در اختیار داشتن ذخایر عظیم ذغال سنگ و تولیدگاز طبیعی طی دو دهه گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار شانا، ندا علم الهدی، کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین المللی انرژی در شصت و یکمین جلسه بررسی تحولات بازارهای نفت و گاز جهان به توضیح درباره سیاستهای انرژی هند و تعیین جایگاه ایران در چشم انداز سیاستهای انرژی آن کشور پرداخت.

وی، با اشاره به برنامه تنظیم شده در وزارت نفت و گاز هند در سال 2013 اظهار کرد: مطابق این برنامه، هند تا سال 2030 با افزایش تولید سوختهای فسیلی و توسعه برخی منابع انرژی مانند گاز شیل و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی در صنایع بالادستی نفت و گاز، کاهش یارانه‏ های انرژی و اصلاح سیستم قیمت‏گذاری فرآورده های نفتی و گازطبیعی به کشوری مستقل از لحاظ تامین انرژی بدل خواهد شد.

به گفته وی، از آغاز اجرای سیاست جدید اقتصادی در سال 1991 و مهاجرت جمعیت روستائی به شهرها، جمعیت شهرها روندی افزایش داشته و سبد انرژی مصرفی این کشور از سوختهای زیست‏توده و ضایعات به سایر منابع انرژی نوین مانند سوختهای فسیلی و سایر سوختهای تجدیدپذیر در حال تغییر است.

علم الهدی با اشاره به آمار  آژانس بین المللی انرژی، افزود: بخش برق در این کشور به طور نسبی بزرگترین و سریعترین رشد تقاضای انرژی در منطقه را به خود اختصاص داده، به طوری که سهم آن در کل مصرف انرژی این کشور از 22 درصد در سال 1990 به 36 درصد در سال 2010 افزایش یافته است.

وی، با بیان این که هند چهارمین مصرف‏ کننده نفت خام و فرآورده ‏های نفتی جهان در سال 2013 پس از ایالات متحده آمریکا، چین و ژاپن بوده است، وابستگی آن به واردات نفت‏ خام که عمدتا از خاورمیانه است، را مورد اشاره قرار داد و افزود: شکاف میان تقاضا و عرضه نفت در این کشور در حال افزایش است و تقاضای نفت هند در سال 2013 به 3.7 میلیون بشکه در روز رسیده که بخشی ازاین تقاضا (کمتر از یک میلیون بشکه در روز) از منابع داخلی تامین شده است.

علم الهدی با اشاره پیش بینی آژانس بین المللی انرژی گفت: تقاضای نفت هند تا سال 2040 به بیش از دو برابر یعنی به 8.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و براساس چشم انداز جهانی انرژی در سال 2013 پیش بینی می شود طی سال‏های 2012 تا 2035، نرخ رشد سالانه مصرف نفت هند 3.6 درصد باشد. بنابراین پیش بینی می شود تا سال 2020 هند در مصرف نفت از ژاپن پیشی بگیرد و 5درصد از تقاضای نفت جهان را به خود اختصاص دهد.

کارشناس موسسه مطالعات بین المللی انرژی همچنین درباره مصرف  گاز طبیعی هند توضیح داد :مصرف این فراورده تا سال 2004 معادل تولید داخلی این کشور بود که پس از آن به دلیل افزایش مصرف داخلی، وارداتLNG از قطر آغاز شد و هند چهارمین واردکننده LNG جهان در سال 2013 پس از ژاپن، کره‏ جنوبی و چین بود که تقریبا 6 درصد واردات جهانی ال ان جی را در اختیار داشت.

وی، ادامه داد: مصرف گاز طبیعی هند طی 2000 تا 2012 با نرخ سالانه هشت درصد رشد کرده است، هرچند که اختلال در عرضه در سال 2011 منجر به کاهش مصرف درآن سال شد.

به گفته وی، واردات ال ان جی هند در حدود 29درصد از تقاضای گاز این کشور را در سال 2012 به خود اختصاص می‏ داد و انتظار می‏ رود که در چند سال آینده سهم ال ان جی در تامین تقاضای گازطبیعی این کشور افزایش یابد.

علم الهدی، ذغال سنگ را نیز منبع اصلی تامین انرژی هند دانست و با اشاره به برخورداری این کشور از ذخایر ذغال سنگ توضیح داد: دولت در بخش ذغال‏سنگ انحصار دارد و بیشترین مصرف ذغال سنگ مربوط به صنعت برق این کشور است.

وی، با اشاره به شکاف میان عرضه و تقاضای ذغال سنگ، افزود: اگر این کشور موفق به کاهش این شکاف نشود، واردات ذغال‏ سنگ این کشور افزایش خواهد یافت.

وی، از دیگر منابع انرژی این کشور به انرژی برق‏آبی، انرژی هسته ای و زیست وده اشاره کرد و با بیان این که هند هفتمین تولید کننده بزرگ انرژی برق‏آبی جهان در سال 2012 بوده است، افزود: هند دارای 20 راکتور هسته ای عملیاتی در 6 نیروگاه هسته‏ ای با ظرفیت 4.8 گیگاوات است که انتظار می رود، 6 راکتور دیگر با ظرفیت 4.3 گیگاوات نیز در سال 2017 به بهره برداری برسد.

علم الهدی، راهبرد هند در راستای تأمین امنیت انرژی را شامل توسعه و گسترش صنعت نفت و گاز، تنوع بخشی به منابع تامین انرژی و مسیرهای واردات انرژی، حرکت به سوی انرژیهای نو و منابع نامتعارف، سرمایه گذاری در افزایش تولید از منابع داخلی، تمرکز بر شرکتهای کوچک در سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز و تمرکز بر شبکه توزیع گاز شهری دانست.

کد خبر 262029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =