1700 کیلومتر از خط لوله اتیلن غرب تاکنون اجرایی شده است

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از اجرای هزار و 700 کیلومتر از خط لوله دو هزار و 650 کیلومتری اتیلن غرب کشور تا امروز خبرد اد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان آذربایجان غربی، مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ظهر امروز (سه شنبه، 11 خردادماه) در آیین گشایش پتروشیمی مهاباد، افتتاح این مجتمع را به مردم استان آذربایجان غربی و بویژه مردم مهاباد تبریک گفت و اظهارامیدواری کرد: فعالیت این مجتمع منشا خیر، برکت، رونق و بهبود کسب و کار در منطقه باشد.

وی با بیان این که پروژه خط لوله اتیلن غرب کشور در سال 81 و با هدف توسعه صنعتی غرب کشور از سوی دولت هشتم مصوب و از سال 83 نیز مراحل اجرایی خود را آغاز کرد، افزود: این پروژه از عسلویه، جنوبی ترین نقطه ایران آغاز و به غربی ترین نقطه یعنی مهاباد به طول 2 هزار و 650 کیلومتر منتهی می‌شود. 

شاهدایی با اشاره به مجتمع های پتروشیمی کاویان و مروارید که تامین کننده خوراک خط لوله اتیلن غرب هستند، افزود: پتروشیمی کاویان ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون تن اتیلن را دارد که این ظرفیت تا سه میلیون تن نیز قابل افزایش است. 

وی قطر خط لوله اتیلن غرب را در جنوب، 24 اینچ اعلام کرد که با عبور از مسیر مجتمع های پتروشیمی به 8 اینچ می رسد و افزود: براساس پیش بینی، ظرفیت فشار خط 90 بار است که برای ثابت نگه داشتن فشار در طول خط، هشت ایستگاه کمپرسور دیده شده است که از این تعداد پنج ایستگاه تاکنون اجرا شده و سه ایستگاه کمپرسور نیز در مرحله بهره برداری قرار دارد. 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی سرمایه گذاری این خط را حدود هزار و 700 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون هزار و 200 میلیارد تومان برای ساخت خط لوله اتیلن غرب هزینه شده است. 

وی شاخص مهم این پروژه را اجرای خط لوله از سوی مشاوران پیمانکاران و سازندگان ایرانی دانست و گفت: تنها خرید خارجی در این پروژه تهیه  کمپرسور بوده است.

شاهدایی اظهارکرد: مالکیت خط اتیلن غرب دولتی است و سرمایه‌گذاری شرکت صنایع پتروشیمی در این طرح با هدف واگذاری پس از تکمیل انجام شده است. 

کد خبر 262033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =