قرارداد شرکت فرانسوی برای ساخت سکوی حفاری نفت لیبی

یک شرکت فرانسوی روز سه شنبه قراردادی به ارزش 500 میلیون دلار با لیبی برای ساخت یک سکوی بزرگ حفاری نفت در آبهای ساحلی این کشور امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، به نقل از مقامهای شرکت فرانسوی تکنیپ، این شرکت قرارداد اولیه به ارزش بیش از 500 میلیون دلار (557 میلیون یورو) برای ساخت یک سکوی بزرگ حفاری نفت در آبهای ساحلی لیبی امضا کرده است.

تکنیپ یک توافقنامه مقدماتی با شرکت نفت و گاز ملیته امضا کرده است که حاصل سرمایه گذاری مشترک میان شرکت ملی نفت لیبی و انی ایتالیاست.

مکان استقرار این سکوی حفاری در میدان نفتی فراساحلی بحرالسلام در فاصله 100 کیلومتری (62 مایلی) طرابلس پایتخت این کشور خواهد بود.

لیبی با حدود 48 میلیارد بشکه نفت خام، دارای بزرگ ترین ذخایر این ماده در قاره آفریقا به شمار می رود و بازسازی بخش انرژی، الویت اصلی دولت وحدت تازه این کشور با حمایت سازمان ملل متحد است.

تولید نفت لیبی تا قیام سال 2011 علیه معمر قذافی دیکتاتور این کشور که سبب سرنگونی و مرگ وی شد، حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود که به 300 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی مستقر در طرابلس روز دوشنبه (سوم خردادماه) گفت: میزان تولید نفت خام این کشور شمال آفریقا پس از بازگشایی پایانه صادرات نفت خام مرسی الحریقه در شرق این کشور از اواخر هفته گذشته، به بیش از ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

این سخنگو که نام وی ذکر نشده است، افزود: تولید نفت بنا بر وضع میدان نفتی سریر و برقراری جریان برق، بزودی به ٣٥٠ هزار تا ٣٦٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

تولید نفت لیبی یکی از ١٣ کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه جاری (مه) پس از بروز اختلافات سیاسی میان دولتهای مستقر در شرق و غرب این کشور که مانع از بارگیری و تحویل نفت در بندر حریقه به مدت بیش از سه هفته شد، به حدود ٢٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

صادرات نفت از پایانه حریقه پس از دستیابی دو شرکت ملی نفت وابسته به دولتهای رقیب لیبی به توافق اولیه در باره یکپارچگی، از سرگرفته شد.

کد خبر 262035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =