250 شرکت فنلاندی با تیم اقتصادی ایران مذاکره کردند

250 شرکت فنلاندی در سفر هیئت اقتصادی - سیاسی ایران به فنلاند، با هیئت اقتصادی ایران دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش شانا، در جریان سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و هیئت همراه به اروپا، فعالان اقتصادی ایران و فنلاند در زمینه گسترش همکاری در زمینه هایی همچون، صنعت، معدن، انرژی، گردشگری، امور بانکی و سرمایه گذاری، همچنین سلامت، کشاورزی، غذا، فناوری ارتباطات و اطلاعات (آی سی تی) گفتگو و تبادل نظر کردند.

بر پایه این گزارش، هیئتهای اقتصادی کشور با قرار گرفتن پشت 60 میز مذاکره در حوزه های مربوط با همتایان خود گفتگو کردند.

هیئت سیاسی – اقتصادی ایران که از روز یکشنبه (9 خرداد ماه) سفر دوره خود به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی را آغاز کرده است، در نخستین ایستگاه به ورشو، پایتخت لهستان رفت و شامگاه گذشته نیز وارد هلسینکی، پایتخت فنلاند شد.

هیئت اقتصادی ایران در هلسینکی، افزون بر حضور در نشستهای دو جانبه، در نشست مشترک اقتصادی نیز شرکت می کنند.

تاکنون 200 شرکت فنلاندی برای شرکت در این نشست ثبت نام کرده اند که این مضوع، توجه فعالان اقتصادی فنلاند به آینده روابط اقتصادی دو کشور را نشان می دهد.

بر اساس برنامه اعلام شده، در این نشست، رئیسان اتاقهای بازرگانی ایران و فنلاند، همچنین وزیر امور خارجه ایران و همتای فنلاندی سخنرانی خواهند کرد و فرصتهای جدید بازرگانی برای همکاری دو کشور تشریح خواهد شد.

در این نشست قرار است اقتصاد ایران و فرصتهای دوران جدید نیز برای فعالان اقتصادی فنلاند معرفی شود.

روابط بانکی با ایران در پساتحریم نیز از جمله موضوع هایی است که در این نشست اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

هیئت سیاسی - اقتصادی ایران، امشب هلسینکی را ترک می کند تا در ایستگاه سوم سفر، عازم استکهلم پایتخت کشور سوئد شود.

فنلاند، کشوری با 338 هزار کیلومتر مربع مساحت و پنج میلیون نفر جمعیت، از کشورهای شمال اروپاست که از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد و از جنوب با استونی همسایه است.

فنلاند را کشور دریاچه و جنگل می دانند زیرا 10 درصد خاک آن را دریاچه پوشانده و 19 درصد آن را جنگل. این کشور سرزمینی کم ارتفاع است که به علت دریاچه های فراوان، کشور هزار دریاچه نیز نامیده می شود..

اقتصاد فنلاند وابستگی فراوانی به صادرات دارد و بحران اقتصادی دیگر کشورهای اروپایی تاثیر زیادی روی صادرات این کشور گذاشته است.

فنلاند تنها کشور منطقه یورو است که بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبار سنجی، از وضع باثبات برخوردار و بدهیهای دولت آن تقریبا نصف بدهیهای حوزه یورو است.

این کشور از نظر شاخص فساد اقتصادی،به همراه کشورهایی همچون دانمارک و نیوزیلند، سالهای زیادی به عنوان کشور نمونه معرفی شد که کمترین فساد اقتصادی را داشته است

نرخ بیکاری در این کشور در سال 2015 میلادی 9.4 درصد بوده و نرخ تورم آن در همین سال به منفی دو دهم درصد رسیده است.

در سال 2015، تولید ناخالص داخلی فنلاند 224.7 میلیارد دلار بوده است که شامل 2.5 درصد در بخش کشاورزی، 26.9 درصد در بخش صنعت و 70.2 درصد در بخش خدمات می شود.

صادرات این کشور در سال 2015 برابر 66.9 میلیارد دلار بوده که شامل ماشین آلات، تجهیزات الکترونیکی اپتیکال، تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، آهن آلات، چوب، کاغذ و خمیر کاغذ است و به کشورهای آلمان، سوئد، روسیه، آمریکا، هلند، انگلیس و چین صادر شده است.

واردات این کشور نیز 58.05 میلیارد دلار شامل مواد غذایی،نفت و فرآورده های آن، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، آهن و فولاد، ماشین آلات، رایانه، تولیدات صنعتی الکترونیک،منسوجات، الیاف پارچه و پشم و غلات بوده و از کشورهای سوئد، آلمان، روسیه، هلند و دانمارک وارد شده است.

محصولات عمده کشاورزی کشور فنلاند گندم، جو، سیب زمینی، چغندر قند، ماهی و لبنیات و اقلام اصلی معدنی آن نیز چوب، آهن، مس، سرب، روی، کرومیت، نیکل، طلا، نقره و سنگ آهک است.

میزان صادرات ایران به کشور فنلاند در سال 2014 میلیادی 298 هزار دلار و واردات از این کشور 24 میلیون و 596 هزار دلار بوده است.

صادرات عمده ایران به این کشور، شامل فرش و سایر کفپوشهای نسجی، میوه های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، خربزه، مبل، شیشه و ظروف شیشه ای و واردات ایران از این کشور نیز ماشین آلات، راکتورهای هسته ای، دیگهای بخار، تجهیزات الکترونیکی،محصولات دارویی، کاغذ و مقوا، خمیر کاغذ و چوب بوده است.

کد خبر 262040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =