افتتاح پتروشیمی مهاباد گام مهمی در رونق اقتصادی غرب کشور است

رئیس جمهوری گفت: با افتتاح مجتمع پتروشیمی مهاباد، گام مهمی برای رونق دهی به اقتصاد منطقه غرب کشور برداشته شد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری امروز (سه شنبه 11 خردادماه) در پایان سفر 2 روزه خود به استان آذربایجان غربی در نشست با خبرنگاران گفت: همیشه علاقمند بودیم در منطقه غرب کشور شاهد اجرای طرحهای بزرگ و پیشرفته صنعتی باشیم و امروز با افتتاح مجتمع پتروشیمی مهاباد، گامی در این مسیر برداشته شد.

دکتر حسن روحانی با بیان این که همه بخشهای غرب کشور در مسیر این خط تولیدی قرار دارند، تصریح کرد: امیدوارم هر چه سریعتر دولت موفق شود بخشهای پایین دستی این مجتمع را نیز راه اندازی کند.

وی گفت: آذربایجان غربی به لحاظ ظرفیتهای کشاورزی و همجواری با سه کشور همسایه، موقعیت راهبردی و اهمیت بالایی دارد و در جلسه توسعه استان بحث این بود که چگونه این مرزها را فعالتر کنیم و راههای منتهی به این مرزها چگونه احیا شود.

روحانی با بیان این که در مجموع طرحهای زیادی برای این استان در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: این استان از  جمله استانهایی است که در آن در زمینه آب و کشاورزی، سرمایه‌گذاری بسیار عظیمی در دولت یازدهم انجام گرفته و این روند ادامه می یابد.

رئیس جمهوری گفت: در این سفر 49 طرح با اعتبار 949 میلیارد تومان مد نظر قرار دادیم که همه این طرحها امسال و سال آینده اجرایی و عملیاتی می شود.

وی افزود: البته، طرحهای دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته است  که البته به دلیل آماده نبودن مقدمات لازم، اعلام نشده اند.

رئیس جمهوری راه آهن را برای استان آذربایجان غربی مهم خواند و گفت: ارومیه باید به راه آهن سراسری متصل شود و دلیل این که این موضوع را اعلام نکردم قطعی نشدن نحوه تامین اعتبارات آن بود.

روحانی درباره احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: با طرحها و برنامه هایی که دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش برای مسئله احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار داده است؛ امروز وضع این دریاچه تثبیت شده و تراز آب دریاچه امسال نسبت به سال 92 بالاتر است.

وی افزود: بسیار مهم است بتوانیم اراضی کشاورزی کشور را با شیوه های مدرن آبیاری و تجهیز کنیم و این یکی از راه‌حلهای اساسی برای مقابله با معضل کمبود آب در این منطقه و در کل کشور است.

رئیس جمهوری گفت: تصمیم دولت بر این است که 28 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، زیر پوشش آبیاری مدرن قرار گیرد.

روحانی، همچنین با اشاره به یکی از گزارشهای محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی درباره راهکارهای افزایش اراضی زیر پوشش آبیاری نوین، افزود: در مجموع تجهیز 56 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به شیوه های آبیاری مدرن، مد نظر است که اجرای آن تحول بسیار بزرگی برای صرفه‌جویی در مصرف آب ایجاد می کند.

رئیس جمهوری درباره صادرات محصولات کشاورزی و معدنی اظهار کرد: اساس برنامه دولت بر مبنای تشویق صادرات بوده است.

وی گفت: یکی از دستاوردهای بسیار مهم دولت یازدهم که برای نخستین بار در 60 سال گذشته در کشور حاصل شد  این بود که صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت و امسال نیز این چنین خواهد شد، چنان که در 2 ماه نخست این چنین بوده است.

روحانی تصریح کرد: مبنای ما بر این است که صادرات را به شکلهای مختلف تشویق و حمایت کنیم، بحث بازاریابی و بسته بندی، مسائل گمرکی و حمایتها، همچنین بیمه‌هایی که باید برای برخی موارد صادرات اعمال شود، مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 262045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =