سند راهبردی انرژی کشور باید تدوین و تصویب شود

نماینده مجلس دهم با بیان این که دستگاهها باید قوانین اصلاح الگوی مصرف را اجرایی کنند، گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، سند راهبردی انرژی کشور باید با همکاری وزارتخانه های نفت و نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تدوین شود.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین امیری خامکانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 18 خردادماه) مجلس شورای اسلامی، پس از ارائه گزارش حمید چیت چیان، وزیر نیرو در صحن علنی، گفت: باید به قوانین زمین مانده درباره اصلاح الگوی مصرف انرژی توجه شود و دستگاههای که تکالیفی خود را اجرا نکرده اند، آنها را اجرایی کنند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس نهم گفت: براساس برنامه پنجم توسعه باید سند راهبردی انرژی کشور تدوین و تصویب می شد و سازمان مدیریت و وزارتخانه های نیرو و نفت این موضوع را باید پیگیری کنند.

امیری خامکانی افزود: باید میزان مصرف مردم و صنایع از سبد انرژی مشخص شود و همچنین در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر بیشتر کار شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به اقتصاد بخش برق گفت: باید مشخص شود در حوزه آب و برق نگاه تولیدی وجود دارد یا رویکرد به عنوان یک موسسه عمومی و همچنین همراه با احکام تکلیفی باید ردیفهای بودجه ای استفاده از آب و برق مشخص شود و از کم توجهی به مدیریت مصرف و لحاظ مابه التفاوت قیمت تمام شده آب و برق و قیمت تکلیف شده جلوگیری شود.

امیری خامکانی با تأکید بر لزوم ایجاد هماهنگی میان مصرف و تولید در حوزه برق گفت: باید هوشمندسازی مناسبی در صنایع آب و برق انجام شود و نیروگاهها، انرژی مورد نیاز در ساعات اوج مصرف را مشخص کنند و در این رابطه با سرمایه گذاری می توان مردم را در مدیریت مصرف کمک کرد.

پیش از سخنان این نماینده مجلس، حمید چیت چیان، وزیر نیرو در صحن مجلس درباره اقتصاد بخش برق گفت: موضوع مهم مسئله اقتصاد برق است در سال 94 هزینه هر کیلووات برق تولید شده بدون احتساب هزینه ها 85 تومان بود که تنها 60 تومان آن از محل فروش تأمین شد و 10 درصد نیز بابت پرداخت یارانه اختصاص یافت و مابه التفاوت آن از محل هدفمندی به این صنعت پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: هم اکنون 24 هزار میلیارد تومان وزارت نیرو از دولت مطالبه دارد که نتیجه آ‌ن بدهی این وزارتخانه به نیروگاههای خصوصی، پیمانکاران و همچنین ناتوانی در تسویه وامهای دریافت شده در حوزه صنعت آب و برق است.

چیت‌چیان با اشاره به کاهش سرمایه گذاریها در صنعت برق گفت: در سال 94، 9 هزار مگاوات برق وارد مدار شد که باید به این موضوعها رسیدگی شود.

کد خبر 262471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =