تولید نفت ایران از مرز 3 میلیون و 800 هزار بشکه در روز گذشت

مقدار تولید نفت ایران در خردادماه امسال از رقم سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز فراتر رفت و صادرات نفت خام نسبت به زمان تحویل دولت یازدهم نیز 2 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه، 25 خردادماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به نمایندگان جدید مجلس که توانستند اعتماد مردم را به دست آورند به گزارش عملکرد صنعت نفت پرداخت و با بیان این که تولید نفت ایران در خردادماه امسال از مرز سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز گذشت، افزود: این در حالی است که تولید نفت ایران در پنج ماه نخست سال 92، 2 میلیون و 700 هزار بشکه در روز بود.

وی مقدار تولید میعانات گازی را نیز 600 هزار بشکه در روز عنوان کرد و افزود: این میزان در سال 92 380 هزار بشکه بوده است.

وزیر نفت با بیان این که صادرات نفت ایران نفت از دیماه سال 94 تا کنون 2 برابر شده است، در حالی که این رقم در پنج ماه نخست سال 92 بدون احتساب میعانات گازی، روزانه 970 هزار بشکه بود، تصریح کرد: مقدار صادرات نفت ایران هم اکنون از مرز 2 میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

زنگنه با بیان این که افزایش تولید نفت ایران بر میدانهای مشترک غرب کارون متشکل از میدانهای آزادگان، یادآوران و یاران، متمرکز است، تصریح کرد: تولید نفت از این میدانها در آغاز به کار دولت یازدهم، 70 هزار بشکه در روز بود که در پایان خردادماه امسال به 200 هزار بشکه در روز می رسد و تا پایان سال 95 از 260 هزار بشکه در روز نیز فراتر می رود.

برداشت گاز از پارس جنوبی، 50 درصد افزایش یافت

وزیر نفت به حدود 158 میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت خام ایران اشاره کرد و گفت: این میزان، 9.3 درصد ذخایر اثبات شده نفت جهان است و از این حیث،  پس از ونزوئلا و عربستان، ایران در رتبه سوم دنیا قرار دارد.

زنگنه همچنین به 34 تریلیوت مترمکعب ذخایر گازی ایران که معادل 18 درصد ذخایر گازی جهان است، اشاره کرد و افزود: از حیث ذخایر گازی، ایران در رتبه نخست دنیا قرار دارد و پس از ما، روسیه با 32.5 تریلیون مترمکعب و قطر با حدود 24 تریلیون متر مکعب در رتبه های بعدی هستند.

به گفته وزیر نفت، ایران با تولید 200 میلیارد مترمکعب گاز در سال 2014، رتبه سومین تولیدکننده بزرگ گاز در دنیا را به خود اختصاص داده و در بخش تولید نفت نیز با توجه به این که عراق از ما پیشی گرفته است، در رتبه پنجم یا ششم تولیدکنندگان نفت دنیا قرار داریم.

وزیر نفت از افزایش 50 درصدی میانگین برداشت گاز از پارس جنوبی در سال 94 نسبت به سال 91 خبر داد و گفت: درحالی که میانگین برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی در سال 91، 241 میلیون مترمکعب بود، این رقم در سال 94 به 354 میلیون مترمکعب افزایش یافت که از رشد 50 درصدی آن حکایت دارد.

زنگنه یادآور شد: گاز تحویلی به نیروگاهها نیز که در سال 92 حدود 36 میلیارد متر مکعب بود، امسال به 70 میلیارد مترمکعب می رسد و رشد 2 برابری را تجربه خواهد کرد که دستاورد بزرگی است.

محدودیتی برای تامین خوراک پتروشیمی ها نداریم

زنگنه سپس به ارائه گزارش تولید محصولات پتروشیمی پرداخت و با بیان این که تولید محصولات پتروشیمی در آغاز سال 92، 40.6 میلیون تن و صادرات آن 12.8 میلیون تن بوده است، اظهار کرد: این ارقام در سال 94 به ترتیب به 46 میلیون تن و 18.7 میلیون تن رسیده است که نشان دهنده افزایش 46 درصدی در صادرات است.

وزیر نفت با بیان این که گاز طبیعی تحویلی به مجتمعهای پتروشیمی از 35 میلیون تن در سال 92 به 43 میلیون تن در سال 94 رسیده است، افزود: ما هیچ محدودیتی برای مصرف گاز در مجتمعهای پتروشیمی نگذاشتیم.

وی با بیان این که سال 95 یک سال استثنایی برای صنعت پتروشیمی ایران است، یادآور شد: تا نیمه سال 96 تعداد زیادی از مجتمعهای پتروشیمی به بهره برداری می رسند و تاکنون بخشی از آنها مانند پتروشیمی لرستان، مهاباد به بهره برداری رسیده است و بقیه نیز همانند مرودشت، پردیس، کاوه و... به بهره برداری خواهند رسید.

به گفته زنگنه، تولید محصولات پتروشیمی با تکمیل این مجتمعها به قیمت سال 92، 5.7 میلیارد دلار افزایش می دهد که خیز یزرگی برای 2 برابر شدن تولید محصولات پتروشیمی است.

تولید بنزین یورو 4 به 25 میلیون لیتر رسید

وزیر نفت سپس به بخش فرآورده های نفتی اشاره کرد و با بیان این که خوشبختانه هم اکنون در هفت کلانشهر کشور بنزین با استاندار یورو 4 توزیع می شود، تصریح کرد: فرآورده هایی که استاندار نبودن در دولت یازدهم حذف شده است.

زنگنه با بیان این که تولید بنزین یورو 4 در دولت یازدهم به 25 میلیون لیتر رسیده است، در حالی که این رقم در آغاز بکار این دولت یک میلیون و 200 هزار لیتر بوده است، افزود: در توسعه بخش پالایش، اولویت نخست ما پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز است که امیدواریم فاز نخست این پالایشگاه تا پایان امسال وارد مدار شود.

به گفته وزیر نفت، با ورود فاز نخست این پالایشگاه، کشور نه تنها از واردات بنزین بی نیاز خواهد شد بلکه می تواند وارد بازارهای صادراتی شود.

زنگنه پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه  و پارس در شیراز را از دیگر اولیوتهای بخش پالایش کشور عنوان کرد و افزود: ما برای رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این بخش، حداکثر تخفیفها را داده ایم و امیدواریم با رفع تحریم و حل مشکل فاینانس مشکلات سرمایه گذاری در این بخش حل شود.

وی با بیان این که همچنین مجوز ساخت هشت پالایشگاه میعانات گازی در سیراف با مجموع ظرفیت روزانه 480 هزار بشکه نیز صادر شده است، تصریح کرد: با توسعه این پالایشگاهها، تا چهار سال آینده ایران دیگر میعانات گازی برای صادرات نخواهد داشت و همه میعانات گازی کشور که در آن مقطع با توسعه فازهای پارس جنوبی به روزانه یک میلیون بشکه خواهد رسید، در کشور مصرف می شود.

به گفته زنگنه، با انجام این کارها، ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز به نزدیک سه میلیون بشکه در روز می رسد.

جمعیت تحت پوشش گازرسانی به 95 درصد می رسد

وزیر نفت در ادامه این جلسه به موضوع گازرسانی که مورد علاقه نمایندگان نیز است پرداخت و با اشاره به این که پوشش گازرسانی روستاهای کشور از نظر جمعیتی در سال 92، 55 درصد بود که در اردیبشهت 95 این رقم به 70 درصد نزدیک شده است، افزود: برنامه این است که با استفاده از تسهیلاتی که مجلس تصویب کرد به عنوان ماده 12 قانون رفع موانع تولید، ما بتوانیم پوشش گازرسانی کل جمعیت کشور را تا پایان سال 96 به  95 درصد برسانیم  این عدد هم اکنون 90 درصد است و اگر این کار انجام شود تقریبا همه کشور تحت پوشش گازرسانی قرار گرفته است.

زنگنه با اشاره به این که از ابتدای سال 92 تا پایان سال 94 به بیش از 6 هزار و 200 روستای جدید و 60 شهر جدید کوچک گازرسانی شده است، تصریح کرد: این حرکت با قدرت پیدا خواهد کرد.

برنامه های نفت بر اساس اقتصاد مقاومتی است

وی سپس به تشریح فعالیتهای انجام شده در بخش توسعه فناوری و پژوهش پرداخت و با اشاره به این که مطالعه 52 مخزن نفت و گاز به دانشگاهها سپرده شده است و افزود: در زمینه توسعه فناوری و پژوهش 12 قرارداد برای بومی سازی فناوریهای اصلی پالایش نفت، گاز و تولید محصولات پتروشیمی و پالایشی امضا شده است.

زنگنه با بیان این که برای ساخت 10 گروه کالایی تجهیزات اصلی صنعت نفت همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی از سوی سازندگان داخلی گامهای مهمی برداشته شده است، افزود: شرکتهای اکتشاف و تولید نیز ایجاد خواهد شد.

وزیر نفت با تاکید بر این که انجام همه این کارها در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی بوده است، تصریح کرد: تلاش شده در انجام کارها به موضوع درونزایی و برونگرایی، دانش بنیانی، عدالت محور توجه شود و همه برنامه ها وزارت نفت در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

کاهش سرمایه گذاری در بخس بالادستی نفت در جهان

زنگه در ادامه به موضوع بازار نفت پرداخت و این موضوع را به 2 بخش «روند نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی» و «بازگشت ایران به بازار نفت در پساتحریم» تقسیم کرد و درباره بازار جهانی نفت گفت: تعادل و نبود تعادل میان عرضه و تقاضا از عوامل اثر گذار بر تعیین قیمت نفت هستند؛ بدان معنا که هر زمان تقاضا بیشتر از عرضه باشد قیمت بالا می رود و برعکس.

وی با بیان این که تولید جهانی نفت خام و میعانات گازی حدود 95 میلیون بشکه در روز است که از این میزان 32 میلیون بشکه از سوی کشورهای عضو اوپک تامین می شود، یادآور شد: قیمت نفت در سالهای  گذشته زمانی که به قیمت  100 دلار نزدیک شد به طور کامل مشخص بود که برداشت نفت از پروژه های گران قیمت بویژه نفت خام در لایه رستی (شیل گس و شیل اویل) اقتصادی می شود.

وزیر نفت با اشاره به این که آمریکا در سالهای 2010 تا 2014، هزار میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کردند، افزود: رقم تولید این کشو با این حجم از سرمایه گذاری از یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز به پنج میلیون و 200 هزار بشکه در سپتامبر 2014 رسید که یکی از سریعترین جهشها در تولید نفت آمریکا بوده است.

زنگنه با بیان این که عربستان با خارج شدن ایران از بازار به دلیل تحریمها در سال 2011 تولید خود را 9 میلیون و 300 هزار بشکه در روز و بیش از 10 میلیون بشکه در روز رساند، یادآور شد: تولید نفت عراق نیز از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز به بیش از چهار میلیون بشکه در روز رسید.

وزیر نفت با بیان این که این افزایش تولید سبب شد بازار با بیش از 2 میلیون بشکه ای در روز مازاد  عرضه روبرو شود، تصریح کرد: رشد مازاد عرضه سبب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی از 100 دلار تا زیر 30 دلار هم برسد.

وی با بیان این که قیمت نفت پس از 2 سال روند کاهشی، هم اکنون شاهد افزایش است که تحلیگران دلیل آن را افزایش تقاضا و کاهش تولید نفتهای گرانقیمت عنوان می کنند، اظهار کرد: شرایط موجود حاکی از آن است که در حال خروج از شرایط بحرانی هستیم.

زنگنه ادامه داد: برآوردهای دبیرخانه اوپک حاکی از این است که در سال 2016، یک میلیون و 200 هزار بشکه تقاضا نسبت به سال 2015 افزایش می یابد و در همین سال 700 هزار بشکه تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک کاهش می یابد.

وی با اشاره به این که تعداد دکلهای حفاری آمریکا از 1600 دکل در سال 2014 به 600 دکل در نوامبر 2015 رسیده است، به موضع سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت جهان اشاره کرد و افزود: حجم سرمایه گذاری در این بخش از 670 میلیارد دلار در سال 2014 به 444 میلیارد دلار رسیده است.

به گفته زنگنه، این عوامل سبب شد فشار روی بازار نفت کاهش و قیمت نفت افزایش یابد.

ایران رقبای سرسختی در بازار نفت دارد

وزیر نفت در ادامه این بحث به بازگشت ایران به بازار نفت اشاره کرد و با بیان این که ایران در بهترین شرایط وارد بازار نفت شده است، تصریح کرد: ایران در شرایطی وارد بازار نفت شد که بسیاری گمان می کردند ورود نفت ایران سبب کاهش بیشتر قیمت نفت می شود در حالی که این گونه نشد و قیمت نفت در حالی که ما یک میلیون بشکه نفت جدید وارد بازار کردیم نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش یافت.

وی در توضیح دلایل کاهش نیافتن قیمت نفت با وجود ورود یک میلیون بشکه ای نفت ایران هم گفت: ایران پیش از ورود نفت خود به بازار نفت با وجود انتقاد بسیاری از دوستان اعلام کرد که بزودی به بازار باز خواهد گشت یا ایران در سریعترین زمان به بازار نفت باز می گردد و... عنوان کردن این موضوع سبب شد تا بازار نسبت به ورود نفت ایران به بازار واکسینه شود و نفت ایران را لحاظ کند.

زنگنه با تاکید بر این که با وجود این انتقادها، سیاست نظام بازگشت هر چه سریعتر بشکه های نفت ایران به بازار بوده است، تصریح کرد: ایران در ورود به بازار نفت یک اصل مهم را سولوحه کارش قرار داد و آن این که باید هر چه سریعتر به بازار نفت بازگردد زیرا در غیر این صورت نمی توانست سهم از دست رفته خود را در بازارهای جهانی و اوپک به دست آورد.

به گفته وی، اگر ایران می خواست بشکه های نفت خود را به آرامی وارد بازار کند هیچگاه قادر نبود سهم از دست رفته در بازار را به دست آورد یعنی اجازه بازگشت بشکه های نفت ایران به بازار داده نمی شد.

وزیر نفت با بیان این که ایران رقبای سنگین و سرسختی در بازار نفت دارد، افزود: حتی اگر این کشورها مخالف سیاسی نباشند اما از نظر بازار طبیعی رقابت، رقبای سرسخت ما هستند.

زنگنه افزود: با وجود این که فشارهای زیادی بر ما وارد بود اما در مقابل آن ایستادیم.

ضرورت باسازی تجهیزات نفتی در مناطق نفتخیز جنوب

وزیر نفت با بیان این که در بودجه امسال برای صادرات نفت خام و میعانات گازی 800 میلیون بشکه یعنی تقریبا روزانه 2 میلیون و 250 هزار بشکه با قیمت 40 دلار در نظر گرفته شد، افزود: امیدواریم این ارقام برای کسب درآمدها تحقق یابد.

زنگنه با تاکید بر این که هم اکنون صادرات نفت ایران بیش از 2 برابر شده، تصریح کرد: هم اکنون در بخش بازاریابی نفت رقابتهای ناسالمی وجود دارد با وجود همه این شرایط برای پس گرفتن سهم ایران به کار خود ادامه خواهیم داد.

وی مهمترین چالشهای بخش نفت را مشکلات شدید مالی در سالهای گذشته عنوان کرد و با این که این موضوع سبب تاخیر در حیاتی ترین پروژههای صنعت نفت یعنی پارس جنوبی و غرب کارون شد، یادآور شد: اختصاص 14.5 درصد از منابع صادراتی به شرکت ملی نفت ایران به هیچ وجه تکافوی نیازهای این شرکت را نمی کند.

وزیر نفت با اشاره به این که اختصاص 14.5 درصد از درآمد منابع صادراتی نفت به شرکت ملی نفت ایران برای صادرات 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز و قیمت نفت 100 دلاری بود، افزود: در حالی که قیمت نفت در سالهای اخیر رقم 20 دلار را نیز تجربه کرد و با توجه به صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت، اختصاص 14.5 درصد اوضاع بسیار نامطلوب بود.

 زنگنه در ادامه به استهلاک تاسیسات نفتی بویژه در مناطق نفتخیز جنوب پرداخت و با بیان این که عمر این تاسیسات از 50 سال گذشته است و نیاز به بازسازی دارند، تصریح کرد: همچین پایین بودن ضریب بازیافت نفت از مخازن از مشکلات جدی صنعت نفت است که افزون بر سرمایه گذاری نیاز به فناوریهای روز دارد که در صورت نبود سرمایه گذاری، سبب هدررفت سرمایه های کشور می شود.

مشکلات گریبانگیر نفت؛ از پرداخت یارانه تا افزایش شدت مصرف انرژی

وزیر نفت در ادامه، به مشکلات گریبانگیر صنعت نفت اشاره کرد و گفت: یارانه های سنگین پرداختی از مشکلات جدی بخش گاز و پالایش و پخش است و با وجود تلاشهای دولت، این مسئله همچنان بر تشکیلات این دو بخش صنعت نفت فشار وارد می کند.

وی، تراکم پرسنل و سرعت و شتاب افزایش مصرف انرژی در کشور را از دیگر مشکلات مبتلابه صنعت نفت خواند و افزود: اگر نتوانیم مصرف را مهار کنیم و شدت انرژی را کاهش ندهیم، امکان پاسخگویی به این روند فزاینده مصرف انرژی در آینده وجود نخواهد داشت.

وزیر نفت به مفاسد مالی به عنوان یکی دیگر از مشکلات پیش روی وزارت نفت در زمان تحویل این وزارتخانه در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: 2.7 میلیون دلار از منابع نفت را آقای زنجانی برده و معلوم نیست چه بر سر آن آورده است و یا خریدهایی که بعضا در دوره قبل بی ضمانت انجام شده بود و نمونه آن هم دکلی است که مشخص نیست الان کجاست.

صنعت نفت به حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز دارد

زنگنه با این حال، حیاتی ترین مسئله بعد از برجام و رفع تحریمها در کشور را ظرفیت سازی برای تولید نفت و افزایش قدرت تولید نفت خام کشور عنوان کرد و گفت: اگر به این مهم توجه جدی نشود، بازارها را از دست می دهیم، موازنه قدرت در منطقه به ضرر ما رقم می خورد و آسیبهای جدی به مخازن ما وارد می شود که در این زمینه از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار همکاری داریم.

وی با بیان این که فعال شدن صنعت نفت، فعالسازی اقتصاد کشور را به دنبال دارد و چرخ صنعت نفت، تمام اقتصاد کشور را به جریان می اندازد، به ذکر نمونه ای پرداخت و گفت: روزی که عسلویه فعال بود، هیچ سازنده و پیمانکاری نبود که کاری در عسلویه نداشته باشد و این وضع باید دوباره احیا شود.

وزیر نفت با تاکید بر این که باید صدای ما، صدای همدلی باشد، خاطرنشان کرد: صنعت نفت به حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز دارد و قطعا این حمایت باید با نظارت دقیق مجلس بر عملکرد نفت همراه باشد.

کد خبر 262939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =