اقتصاد دانش بنیان جایگزینی مناسب برای اقتصاد نفتی است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: هیچ کشوری با پول نفت به کارآفرینی نرسیده است، برای تولید ثروت در کشور باید به جایگاه علم و دانش اهمیت دهیم و این دانش را در زندگی مردم جامعه جاری کنیم به نوعی که اعتماد به نفس در فرهنگ ما مشخص شود.

به گزارش شانا، مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، بهزاد سلطانی، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از مدیران شرکتهای دانش بنیان، امروز (دوشنبه، 31 خردادماه) در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

ستاری در این مراسم با بیان این که امروز تمامی مردم کشور در یک جبهه برای توقف خام فروشی و  وابستگی به نفت قرار دارند، گفت: ایران کشوری با تمدن و تاریخ 5 هزار ساله است که از 100 سال گذشته با وابستگی به منابع زیرزمینی همچون نفت، فرهنگ کارآفرینی از این کشور گرفته است، بنابراین باید تمام  مردم در یک جبهه و کنار هم برای از بین بردن این فرهنگ اشتباه تلاش کنند.

وی با اشاره به این که شخصیتهای برجسته‌ای همچون فارابی، ابن سینا و رازی از زیست بوم همین کشور خارج شدند، افزود: هیچ کشوری با پول نفت به کارآفرینی نرسیده است، برای تولید ثروت در کشور باید به جایگاه علم و دانش اهمیت دهیم و این دانش را در زندگی مردم جامعه جاری کنیم به نوعی که اعتماد به نفس در فرهنگ ما مشخص شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری پایه اقتصاد آینده کشور را نیروی انسانی آن برشمرد و تصریح کرد: از نظر نیروی خلاق انسانی مشکلی در کشور وجود ندارد، اگر فضا برای کسب و کار فراهم شود جوان مستعد ایرانی قادر به کارآفرینی از طریق اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

وی ادامه داد: اکنون زمان آن است که 2400 شرکت دانش بنیان فعال در کشور با یکدیگر متحد شوند، دو سال پیش که بحث شکلگیری این شرکتها توسط معاونت علمی مطرح شد مشکلات زیادی پیش روی ما قرار داشت، اما امروز شاهد این تحول و تغییر در زمینه شرکتهای دانش بنیان هستیم.

ستاری با اشاره به این که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، تسهیلات مناسبی را برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان قرار داده است، گفت: معافیت مالیاتی و انواع تسهیلات دیگر همه به منظور پیشرفت شرکتهای دانش بنیان و حمایت از تولید داخلی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به فعالیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و افزود: این صندوق محل استقرار شرکتهای دانش بنیان است، همه می‌دانیم که صندوق در ارائه تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان نواقصی نیز دارد، اما این مشکلات با گذشت زمان رفع می‎شود، رسالت صندوق ایجاد فرهنگ جدید در کشور است تا تعریف جدیدی از اقتصاد را در کشور ایجاد کند و کل سیستم کشور باید با این تفکر درگیر شود.

وی تصریح کرد: کارآفرینی فرهنگی است که در کشور باید جایگرین خام فروشی شود، بر همین اساس بزودی بحث حضور در بورس برای شرکتهای دانش بنیان عملیاتی می‎شود، همچنین بحث راه اندازی صندوقهای جسورانه را خواهیم داشت.

کد خبر 263339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =